Volvo City Safety - to działa!

BMW serii 7 miało poważne problemy z funkcją inteligentnego tempomatu w teście Jacka Balkana i nie zatrzymywało samochodu przed przeszkodą. Volvo stworzyło oddzielny system do unikania kolizji i od jakiegoś czasu stosuje go w swoich samochodach. W przeciwieństwie do niemieckiej limuzyny szwedzki system radzi sobie bez zarzutu.

Firma Volvo pracuje nad programem mającym na celu wyeliminowanie kolizji powodowanych przez samochody tej marki. Składa się na to wiele systemów, wśród których City Safety jest jednym z ważniejszych. Do prędkości 30 km/h, kiedy jesteśmy narażeni na utratę koncentracji system monitoruje za pomocą czujników przestrzeń przed pojazdem i w razie braku reakcji kierowcy podejmuje decyzję o rozpoczęciu hamowania awaryjnego. Pierwsze pytanie jakie się nasuwa to dlaczego limit wynosi 30 km/h, skoro w miastach obowiązuje ograniczenie do 50 km/h? Wg inżynierów Volvo po pierwsze system nie ma na celu ograniczania udziału (ani tym bardziej zastępowania) kierowcy w kierowaniu samochodem i jedynie wspomaga go w sytuacjach utraty koncentracji lub odwrócenia uwagi od drogi. Po drugie ponoć badania wykazały, że przy prędkościach pomiędzy 30 a 50 km/h lepiej jest dla bezpieczeństwa pasażerów doprowadzić do kolizji zdając się na działanie elementów bezpieczeństwa biernego. Podkreślane jest przy tym, że to kierowca nadal jest odpowiedzialny za to, co dzieje się z samochodem i to on przede wszystkim powinien reagować na pojawiające się na drodze niebezpieczeństwo.

Volvo City Safe

Test przeprowadzony w miasteczku City Safety Volvo zorganizowanym przy okazji salonu samochodowego w Genewie wykazał inny słaby punkt - byłem nim ja, czyli kierowca. Krótka droga do rozpędzania i świadomość, że nie można przekroczyć 30 km/h powodowała, że kilka pierwszych prób odbyło się przy prędkości końcowej około 15 km/h. Prędkość 25 km/h udało się osiągnąć dopiero za czwartym razem, czy piątym podejściem, ale najważniejsze są wnioski. W Volvo nie musimy obawiać się o działanie funkcji inteligentnego tempomatu, który nie zawsze zatrzyma samochód w razie potrzeby. W czasie powolnej jazdy po parkingu, czy w dużym korku kierowca jest wspomagany przez samochód. Ale musimy pamiętać, że auto nie będzie za nas myśleć, a granica pomiędzy 29 a 31 km/h jest bardzo cienka.

Prawda jest też taka, że gdyby system Stop&Go BMW działał jak należy, byłby znacznie bardziej przydatny, niż szwedzkie City Safety.

Marcin Lewandowski

BMW kontra autobus szkolny!

BMW 7 z funkcją Stop&Go - zobacz czy działa?

Samochody: Volvo XC90 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA