Kiedy wydawało się, że czasy małych sportowych roadsterów odeszły w zapomnienie Mazda zaprezentowała model MX-5 . Jej sukces zachęcił wielu innych producentów do zbudowania konkurencyjnych modeli.
Pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1989 roku. MX-5 znana także jako Miata odniosła od razu spory sukces. Ładna, zgrabna sylwetka, żwawe silniki, dobre prowadzenie i dający dużo przyjemności tylny napęd ugruntowały jej pozycję jako doskonałego małego roadstera .
Obecna, trzecia już generacja, pojawiła się w 2006 roku. Zastosowano w niej większe silniki. Podstawowa jednostka ma obecnie 1,8 l. pojemności (126 KM), a rolę większego motoru przejęła dwulitrowa jednostka (160 KM). Na fali obecnej mody zaoferowano także wersję Roadster Coupe zwaną także RHT (recractable hard top - składany sztywny dach) z dachem składanym elektrycznie .
Obecne zmiany są ledwo zauważalne. Zmieniono przedni grill (teraz jest większy), światła przeciwmgielne umieszczono w nowych otworach, zaoferowano nowe wzory obręczy kół i dodano trzy nowe kolory nadwozia. Wewnątrz oprócz paru dekoracyjnych zmian pojawiły się nowe fotele . W standardzie (wersji VS) znajdują się siedzenia wyłożone brązową skórą (Havana Brown). Czarna skóra i fotele Recaro w których połączono skórę z alcantarą należą do wyposażenia opcjonalnego.
Silnik dwulitrowy został zmodyfikowany . Teraz moc maksymalna uzyskiwana jest przy 7000 obr/min (do tej pory przy 6700), a odcięcie zapłonu następuje przy 7500 obr/min (wcześniej przy 7000). Zmiany te , dokonane z myślą o wersjach z ręczną skrzynią biegów, mają na celu zwiększyć zakres użytecznych obrotów .
Nowa Mazda pojawiła się dziś w japońskich salonach sprzedaży. Mimo słabej w ostatnich tygodniach złotówki cena najdroższej seryjnej wersji (bez dodatków, wg średniego kursu) nie przekracza tam 100 tys. zł.
mjl, źródło: Mazda