W większości krajów stacje tankujące używają dystrybutorów z końcówką ( przyłączem) typu włoskiego, tzn. takich samych, jakie stosują stacje w Polsce. W Holandii, Francji, części Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii stosowane jest przyłącze typu holenderskiego, a w części Niemiec, Austrii, Belgii, Irlandii przyłącze ACME. W niektórych krajach występują wszystkie wymienione wyżej trzy systemy. Ponadto większość stacji stosujących przyłącza holenderskie posiada specjalne adaptery umożliwiające tankowanie zbiorników samochodów przystosowanych do końcówek włoskich. Podobnie zresztą nasze stacje zwykle posiadają adaptery do końcówek holenderskich. Zapobiegliwi, wybierając się w podróż po Europie, mogą zaopatrzyć się w taki adapter już w Polsce. Można go bowiem zakupić w większych stacjach z autogazem. Podróżując "zgazyfikowanym" samochodem, trzeba również wiedzieć, że istnieją pewne ograniczenia i restrykcje dotyczące tych pojazdów - zwłaszcza przy przewozie promami i przejeździe tunelami. Większość armatorów promów takich ograniczeń nie stosuje, ale zdarzają się przewoźnicy, którzy nie wpuszczają na pokład takich pojazdów . Trzeba więc z ostrożności dowiedzieć się o tym przed planowanym przewozem. Absolutnie zakazany jest przewóz samochodu z instalacją gazową przez Eurotunnel pomiędzy Francją i Wielką Brytanią, a także przejazd niektórymi tunelami drogowymi. Bywają również ograniczenia parkowania takich samochodów na niektórych parkingach - dotyczy to głównie Włoch i Francji.
Opracował Piotr Głuski
na podstawie: pzminfo i materiałów Polskiej Organizacji Gazu Płynnego
Zobacz także:
Samochód na lato - co wybrać?