Opel Corsa ma co świętować!

W tym roku mija 25 lat od rozpoczęcia produkcji najmniejszego, osobowego Opla. Ale to nie wszystko. Parę dni temu, istniejąca od 1992 roku fabryka w Eisenach świętowała wyprodukowanie dziesięciomilionowej Corsy.

Minister Gospodarki Niemiec Michael Glos i premier landu Turyngia Dieter Althaus byli obecni, kiedy aktorka Esther Schweins zjechała 10-milionowym Oplem Corsa z linii produkcyjnych w zakładach w Eisenach. Jubileuszowy samochód to Corsa ecoFLEX 1,3 CDTI.

Pierwsza Corsa (A) pojawiła się na rynku w 1983 roku, wypełniając lukę w segmencie małych samochodów miejskich Opla. W stosunku do wewnętrznej, niemieckiej konkurencji obecnej w salonach od połowy lat siedemdziesiątych był to debiut spóźniony, ale udany. Mała Corsa szybko zadomowiła się na rynku, zdobywając w nim coraz większy udział. Początkowo jedynie w wersji trzydrzwiowej szybko poszerzyła ofertę o wersje pięciodrzwiową i sedana. Paleta silników zaczynała się od jednolitrowego motoru kończąc na stukonnym silniku 1,6 litra w modelu GSi. To obok Peugeota 205 GTi jeden z najlepszych sportowych maluchów lat osiemdziesiątych. Do dziś Corsy pierwszej generacji stanowią podstawę dla amatorów rallycrossu, czy wyścigów na 1/4 mili.

W 1992 roku otworzono nową fabrykę w Eisenach zastępując istniejącą dotąd w tym mieście fabrykę Wartburgów. Dotąd produkcja Corsy odbywała się jedynie w hiszpańskiej fabryce Opla w Saragossie.

Druga generacja, dzięki japońskiej stylistyce weszła na rynek przebojem. Sprzedawana już nie tylko w Europie, stała się niemal samochodem światowym, zadomawiając się na rynkach południowej Ameryki (Chevrolet Corsa), Indii, czy Chin. Sprzedawana była również w takich krajach jak RPA, Japonia (Opel Vita), Nowa Zelandia i Australia (Holden Barina), często pod innymi nazwami i markami. Na potrzeby Ameryki łacińskiej powstała wersja sedan i pickup, a azjatyckiego kombi. Na bazie drugiej generacji powstał sportowy model Tigra.

Nowy samochód na nowe millennium. W 2000 roku Opel zaprezentował trzecią generację swojego przeboju. Stylizowana na podobieństwo poprzedniej generacji nie zachwycała już tak swoim wyglądem, jak jej poprzedniczka, pozostając jednak zgrabnym samochodem miejskim. Zrezygnowano z ekspansji za wszelką cenę i ograniczono się do rynków, na których sprzedaż przynosiła oczekiwane zyski. Poza Europą małe Ople najlepiej się sprzedają w Ameryce łacińskiej. Ze wzgląd na te rynki ponownie powstały wersje sedan i pickup, które produkowane są do dziś.

W 2004 roku, w cztery lata po zaprzestaniu produkcji Tigry, na bazie trzeciej generacji powstał pierwszy cabrio-coupe Opel Tigra Twin-Top.

Najnowsza Corsa powstała w oparciu o płytę podłogową stworzoną wspólnie z koncernem Fiata, który oparł na niej swój model Grande Punto. Sprzedaż rozpoczęto w 2006 roku. Czwarta generacja jest jak dotąd, podobnie jak pierwsza, sprzedawana głównie w Europie. Zakłady w Brazylii, RPA i Chinach kontynuują produkcję wersji Corsy drugiej i trzeciej generacji. Na antypodach zaś najnowszy Holden Barina nie pochodzi już z hiszpańskich zakładów Opla, ale z koreańskich fabryk Chevroleta (Chevrolet Aveo i Kalos).

Nowy model oferuje szeroką gamę silników, tradycyjnie rozpoczynającą się silnikiem benzynowym o pojemności jednego litra. Dla oszczędnych w ofercie są dwa diesle CDTi o pojemnościach 1,3 i 1,7 litra. Dla wymagających od zeszłego roku w ofercie znajdują się wersje GSi z silnikiem o mocy 150 KM i OPC z turbodoładowanym silnikiem 1,6 litra o mocy 192 KM.

Innowacyjnym rozwiązaniem w nowej Corsie (oferowanym w opcji) jest system FlexFix służący do przewozu rowerów. Jest on zintegrowany z samochodem i całkowicie mieści się pod tylnym zderzakiem.

 

Marcin Lewandowski

Żródła: GM, Samar, Wikipedia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.