Giovanni Castellucci, szef koncernu Atlantia, największego operatora płatnych autostrad we Włoszech, ujawnił, że jego firma rozpoczęła umowy o współpracy przy płatnych autostradach z Janem Kulczykiem. Pytany, czy firmy mogą zawiązać joint-venture, Castellucci odparł: - Jest za wcześnie, by podawać informacje o formie współpracy i czy w ogóle do niej dojdzie.
Włoski koncern kontroluje spółkę Stalexport Autostrady, która eksploatuje płatną autostradę A4 z Krakowa do Katowic, i stara się o kontrakt na budowę płatnej autostrady A2 z Łodzi do Warszawy. Stalexport zabiegał też o kontrakt na pobór opłat na wybudowanych przez państwo autostradach A4 z Katowic do Wrocławia oraz A2 z Konina do Łodzi.
- My nie prowadzimy takich rozmów i nie wiemy, czy robią to nasi akcjonariusze - powiedziała nam Zofia Kwiatkowska, rzecznik spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA), która eksploatuje płatną autostradę A2 z Konina do Nowego Tomyśla za Poznaniem i negocjuje budowę kolejnego odcinka tej drogi do granicy z Niemcami. Głównym akcjonariuszem AWSA są polska spółka Kulczyk Holding i austriacka Kulczyk Investment.
Nie udało nam się otrzymać komentarza Kulczyk Holding do wypowiedzi szefa Atlantia. Związek Atlantia z grupą Kulczyka mógłby doprowadzić do zmonopolizowania płatnych autostrad w Polsce na osi z Zachodu na Wschód przez jednego prywatnego operatora.