W tegorocznej kampanii uczestniczy ponad 50 miast z całej Polski. Do zmiany postaw zachęcać będzie Dariusz Michalczewski. Honorowym patronem kampanii jest minister transportu. Akcję wspiera Miasto Stołeczne Warszawa.
"Ta akcja w moim przekonaniu jest bardzo potrzebna - powiedział pełniący funkcję Prezydenta Warszawy Kazimierz Marcinkiewicz, który przed konferencją pomógł niepełnosprawnemu Łukaszowi Bednarskiemu wysiąść z samochodu. - Przede wszystkim trzeba trafić do młodych kierowców, którzy czasami zupełnie nie mają świadomości, że taki problem w ogóle istnieje. Oni muszą myśleć, także kiedy parkują."
"Bezmyślnie parkującemu na "kopercie" trzeba by zrobić test - zaproponował Dariusz Michalczewski. - Ciekawe jak - gdyby nie mógł używać nóg - wypakowałby sobie z samochodu wózek i przesiadł się do niego. Jak wtedy by funkcjonował? Ciekawe, czy by mu się to spodobało? Podejrzewam, że ja sam miałbym z tym problemy."
Wraz z końcem wakacji rozpoczął się okres większego tłoku na parkingach. Pomimo iż obowiązują przepisy zakazujące parkowania na "kopertach" - nie są one przestrzegane. Kierowcy bardzo często nie respektują potrzeb osób niepełnosprawnych i nie liczą się z konsekwencjami utrudnień w ruchu. Niepełnosprawni, wobec takiego zachowania kierowców, pozbawieni są możliwości swobodnego funkcjonowania oraz poruszania się w miejscach publicznych.
"Mam przyjaciół i znajomych, którzy są osobami niepełnosprawnymi - mówił Kazimierz Marcinkiewicz. - Od nich wiem, że jest to problemem i to nawet mniej w mieście, a bardziej na parkingach prywatnych, w centrach handlowych, różnych miejscach, gdzie jest mniej policji, mniej straży miejskiej. Taka akcja edukacyjna jak ta, nie tylko będzie rozwiązywała problemy związane z "kopertami", ale będzie także pokazywała konieczność zmiany mentalnej. Każda tego typu akcja jest kapitalną edukacją."
Działania związane z Kampanią parkingową są wspierane przez dystrybucję materiałów informacyjnych (530 tys. ulotek, 20 tys. gadżetów) oraz akcję plakatową w miejscach użyteczności publicznej. W kampanii bierze udział portal wp.pl, portale motoryzacyjne kupsprzedaj.pl i autogieldalublin.pl, które przez cały okres trwania kampanii umieszczają baner informujący o zakazie parkowania na "kopertach". Ponadto, od 15 września do 31 października 2006, TVP 3, Radio Złote Przeboje, Radio Zet i Antyradio będą emitowały spoty programu.
Szczególnie szeroki zakres działań objął w tym roku Warszawę. Ulicami stolicy będą jeździły autobusy przypominające o idei programu, natomiast w kinach, należących do sieci Cinema City, warszawiacy będą mogli obejrzeć spoty Kampanii. Przekaz Kampanii dotrze ponadto do świeżo upieczonych kierowców - każda osoba odbierająca prawo jazdy otrzyma specjalną okładkę na dokumenty opatrzoną logo Kampanii parkingowej.
Z Dariuszem Michalczewskim rozmawialiśmy przy okazji konferencji otwierającej tegoroczną edycję naszej Kampanii parkingowej. Mistrza przywiózł swoim autem niepełnosprawny kierowca, który porusza się na wózku inwalidzkim.
- Czy nie obawia się Pan jazdy samochodem z osobą niepełnosprawną?
- Gdyby prowadziła kobieta, to może bym się obawiał... Żartuję oczywiście. Mam dużo znajomych na wózkach, którzy znakomicie prowadzą swoje auta. Jest to dla mnie sprawa normalna.
- Dużo czasu spędził Pan w Niemczech. Tam wszystko jest dużo lepiej zorganizowane i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych...
- W Niemczech na parkingu, gdzie jest narysowana "koperta", nikt nieuprawniony na pewno nie zaparkuje! To tak jakby ktoś przekroczył linię ciągłą.
- Co by Pan powiedział osobie nieuprawnionej, która parkuje na takim miejscu?
- Zrobiłbym test. Taki kierowca powinien usiąść na wózku i poczuć, jak trudno jest osobie, której miejsce właśnie zajął...
- Czy zauważa Pan u nas bariery mentalne? Czy można je przełamywać?
- Są bardzo duże. Polska jest takim dziwnym krajem. Nie widzi się niepełnosprawności na co dzień. Dopiero jak coś się stanie w rodzinie, z najbliższymi, to wtedy jest wielka tragedia i ludzie robią "teatr", zaczynają aktywnie działać. A działać trzeba bez przymusu. To jest nasz polski problemem i trzeba to zmienić, abyśmy byli społecznie aktywni nie wtedy, jak coś się stanie z naszymi bliskimi, lecz przez cały czas. Byśmy nie dali się zaskoczyć.
- Czy Niemcy mogą dla nas być wzorem?
- Na pewno. Tam dostosowanie jest doprowadzone do perfekcji. U nas jeszcze niedawno osoby niepełnosprawne były schowane w domach. Nie było dla nich żadnych perspektyw. Dopiero zaczynają wychodzić na zewnątrz, coraz bardziej się integrują i są wciągani w życie lokalnych społeczności. Tymczasem w Niemczech niepełnosprawni robią to samo co sprawni.
- Czy zdarzyło się Panu pracować z osobą niepełnosprawną?
- Nawet więcej niż pracować. Mam niepełnosprawnych fanów, dla których załatwiłem wjazd wózkami na walki, co wcześniej nawet w Niemczech było to niemożliwe. Na boiskach kibice już mogli być, a na walkach bokserskich jeszcze nie. Ja dla moich fanów zorganizowałem specjalne wejście. Teraz ich przybywa. Było to nowością, ale się przyjęło.
Zielona Góra W tym roku działania Kampanii parkingowej zostały skupione wokół klientów Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Materiały promocyjne kampanii zostały rozdystrybuowane na terenie ośrodka, a na samochodach egzaminacyjnych umieszczono naklejki z hasłem "Nie parkuję na kopertach, popieram Kampanię Parkingową". Takie same naklejki otrzymały wszystkie ośrodki szkolenia kierowców i również umieściły je na swoich samochodach szkoleniowych. Jeszcze pod koniec tego roku Urząd Miasta Zielona Góra zamówił naklejki z tym hasłem, które będą propagowane wśród kierowców oraz umieszczone na autobusach.
18 listopada Urząd Miasta Zielona Góra zorganizował koncert w Filharmonii Zielonogórskiej. Na widowni zasiedli zaproszeni przez Pana Prezydenta członkowie stowarzyszeń i instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych, niezrzeszone osoby niepełnosprawne, ich znajomi i rodziny, sponsorzy. Koncert dotyczył między innymi działań związanych z Kampanią parkingową.
Kraków Krakowski start III edycji Kampanii Parkingowej wpisał się w Święto Organizacji Pozarządowych. Uroczyste otwarcie odbyło się na scenie na Rynku Głównym, a patronowała mu Stanisława Urbaniak - Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa. Wcześniej całą akcję zainaugurowała konferencja prasowa, zorganizowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i Urząd Miasta Krakowa. Cele i dotychczasowe efekty akcji opisywał m.in. Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób Niepełnosprawnych, przedstawiciele Straży Miejskiej i Policji oraz pracownik Centrum Informacyjnego dla Osób Niepełnosprawnych Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.
Dzień później, czyli w sobotę 16. września 2006 odbył się happening w CH M1, m.in. mecz unihokeja na wózkach inwalidzkich, koncert zespołu Pikantik oraz pokaz aktywnej rehabilitacji. Ulotki informacyjne trafiały za szyby samochodów oraz do wszystkich zainteresowanych. Straż Miejska nie była zmuszona do interweniowania, ponieważ tym razem nikt miejsc dla niepełnosprawnych nie zajmował, oby było tak zawsze.
Malbork Kampanię koordynował Urząd Miasta, który to zorganizował konferencję prasową 18 września, a działania na terenie miasta prowadzone były do końca października. W tym czasie na terenie miasta zostały rozwieszone plakaty informujące o tegorocznej kampanii. Plakaty zawisły na słupach ogłoszeniowych, tablicach informacyjnych, w sklepach i instytucjach. Wszystkim jednostkom oświatowym (przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie) przekazano materiały promocyjne. Na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miasta Malborka zamieszczano informacje o kampanii wraz z zaproszeniem do włączenia się w jej promocję. O kampanii też pisały media (Kurier Malborski, Gazeta Malborska), a w dodatku do "Dziennika Bałtyckiego" dołączona była ulotka parkingowa.
Kowary Na terenie Kowar program rozpoczął się 22 września konferencją zorganizowaną przez Gminne Centrum Wolontariatu. Zjawili się na niej przedstawiciele władz lokalnych, dyrektorzy jednostek organizacyjnych oraz wolontariusze. Władze miasta, po zaprezentowaniu przez wolontariuszy aktualnej sytuacji nie tylko miejsc parkingowych, ale również wszystkich często źle oznakowanych przejść dla pieszych, zobowiązały się do uwzględnienia wskazanych nieprawidłowości podczas przyszłych inwestycji na terenie miasta. Wolontariusze zadbali o to, aby każdy kierowca parkujący na "kopercie", nalazł za wycieraczką ulotkę z hasłem "Czy naprawdę chciałbyś być na naszym miejscu?". Niestety nie było dużego zainteresowania sprawą wśród dziennikarzy. Dziękujemy redakcji miesięcznika "Gazeta Kowarska" za informację oraz artykuł o kampanii, gdyż żadne inne lokalne media nie zajęły się problemem.
Gliwice Kampanię parkingową na terenie Gliwic koordynowało Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Opiekunów i Przyjaciół "SON", ale w kampanię włączyło się też Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół z Niepełnosprawnością intelektualną w Knurowie, Śląskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Specjalnej Troski i Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Pyskowicach, Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym "Nadzieja" w Sośnicowicach, JA-TY-MY Stowarzyszenie Środowisk Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół w Pyskowicach, Gminna Biblioteka Publiczna w Gierałtowicach, Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Gliwicach, Straż Miejska w Pyskowicach, Straż Miejska w Knurowie, Komenda Policji w Pyskowicach, Komenda policji w Knurowie.
Ciekawą inicjatywę przeprowadziła Gminna Biblioteka Publiczna, która zorganizowała akcję czytelniczą dotycząca problemów związanych z niepełnosprawnością. Akcja miała na celu uczulenie dzieci na sytuacje, z którymi muszą się borykać osoby niepełnosprawne. Uczestników akcji czytelniczej poproszono też o rozprowadzenie ulotek na terenie całego miasta.
Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej 26 września Prezydent Gliwic zapewnił o poparciu i współdziałaniu władz miasta na rzecz obrony miejsc parkingowych osób niepełnosprawnych oraz powiedział: "Chciałbym wierzyć, że zajmowanie kopert przez osoby sprawne to działanie niezamierzone. Ale raczej tak nie jest. To egoizm i uważam, że należy to zjawisko tępić."
Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich poinformowała, że zrealizowano obietnice z II edycji kampanii dotyczące wyznaczenia "kopert" przed Powiatowym Urzędem Pracy i Pocztą Główną oraz zapewniła, że trwają prace nad przeniesieniem jednej z "kopert" przy Urzędzie Miejskim w dogodniejsze miejsce (gdyż obecnie na tejże "kopercie" umieszczony jest słup energetyczny!).
Uczestnikom konferencji wręczono specjalnie przygotowany biuletyn "Sonata", całkowicie poświęcony Kampanii parkingowej oraz magazyn "Integracja". Plakaty parkingowe zostały przekazane 31 firmom szkolącym kierowców, a ulotki parkingowe były wręczane petentom Wydziału Komunikacji UM w Gliwicach.
Słupsk Kampanię parkingową w Słupsku Urząd Miasta rozpoczął happeningiem 15 września, na który zostali zaproszeni dziennikarze. Udział w imprezie wzięły osoby niepełnosprawne wraz z przedstawicielami instytucji działających na rzecz tego środowiska. Aby jak najlepiej trafić do młodych kierowców, Urząd Miasta nawiązał współpracę z Miejskim Ośrodkiem Doskonalenia Metodycznego, który szkolił nauczycieli do przeprowadzenia zajęć z młodzieżą.
Konin Tu również 15 września odbyła się konferencja prasowa w siedzibie Urzędu Miasta Konina. Konferencję zorganizowała Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ, która koordynuje Kampanię parkingową na terenie swojego miasta. Podczas spotkania została zaprezentowana interaktywna mapa Konina, na której zaznaczone są miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, a także punkty, w których takie miejsca powinny powstać.
Do działań kampanii włączył się Wydział Architektury i Wydział Drogownictwa UM, Starostwo Powiatowe, Policja, Straż Miejska, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz zaprzyjaźnione media. Fundacja zachęcała mieszkańców Konina do zgłaszania swoich sugestii co do tego, gdzie powinny zostać wytyczone miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych kierowców oraz gdzie takie miejsca wymagają renowacji.
Opole Działania kampanii parkingowej rozpoczęły się w październiku, ale zgromadziły sporą grupę zainteresowanych mediów oraz instytucji (Policja, Gazeta NTO, TVP3 Opole, Radio PLUS, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Wydział Spraw Społecznych UM, Wydział Oświaty UM, Straż Miejska, Miejski Zarząd Dróg). Koordynacją kampanii zajmuje się Ośrodek Informacji dla Osób Niepełnosprawnych. Wolontariusze roznosili ulotki i wkładali je za wycieraczki samochodów zaparkowanych nielegalnie na "kopercie". Już zaczęto tworzyć program lokalnych działań kampanii na przyszły rok (zajęcia w szkołach, konkurs plastyczny Urzędu Miasta).
Mysłowice Już po raz trzeci Urząd Miasta na czele z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta ds. Osób Niepełnosprawnych uczestniczy w Kampanii parkingowej. Co ciekawe, okazało się, że dotychczas stworzone miejsca parkingowe nie spełniają oczekiwanych norm, wiec ich stan techniczny koniecznie musi ulec poprawie. Mając tę świadomość, powołano zespół ds. Kampanii parkingowe w składzie: Naczelnicy Wydziału Budownictwa, Architektury i Urbanistyki, Wydziału Edukacji, Wydziału Kultury i Sportu, Wydziału Inwestycji i Inżynierii Miejskiej, Wydziału Promocji, strategii i Projektów Europejskich, Rzecznik Prasowy UM, Komendant Straży Miejskiej, Komendant Miejskiej Policji, Przedstawiciele Organizacji Pozarządowych.
Urząd Miasta zadbał o to, aby powszechnie dostępne były informacje o tym, komu przysługuje karta parkingowa oraz jak można ubiegać się o wyznaczenie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnego kierowcy.
Ruda Śląska Mimo koordynacji działań przez jedną tylko osobę, kampania miała bardzo szeroki zasięg. Prowadzona była akcja ulotkowa przy szpitalu, supermarketach oraz budynku Urzędu Miasta. Do kampanii przyłączyła się Straż Miejska, Policja, Firma Remasz, bardzo pomocni okazali się szefowie ochrony w Tesco i Kauflandzie. Ponadto walkę o wolne "koperty" nagłośnił Dziennik Zachodni oraz Wiadomości Rudzkie.
Tychy Miasto to po raz pierwszy uczestniczyło w Kampanii parkingowej, ale zdeklarowało się, że już zawsze będzie działać na rzecz niepełnosprawnych kierowców. W ramach kampanii został zorganizowany konkurs plastyczny dla dzieci ze szkół podstawowych. Wręczenie nagród oraz wystawa prac odbyły się podczas II Targów Twórczości Osób Niepełnosprawnych. Ponadto rozpisano konkurs dla nauczycieli na najlepszy scenariusz lekcyjny dotyczący parkowania na "kopertach". Materiały promocyjne kampanii zostały przekazane do szkół oraz ośrodków szkolenia kierowców. Urząd Miasta Tychy zorganizował spotkanie z władzami spółdzielni mieszkaniowych oraz Strażą Miejską, na którym ustalono stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych oraz zaplanowano remont już istniejących. W gazetkach osiedlowych zamieszczono instrukcję o tym, jak starać się o wyznaczenie miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej.
Lokalnym patronem medialnym kampanii zostało Radio Express, które emitowało spot przestrzegający przed parkowaniem na "kopertach" oraz wywiady z przedstawicielami władz miasta. Wkład radia był bardzo szeroki. Jedna z jego dziennikarek wraz z funkcjonariuszami Straży Miejskiej patrolowała któregoś dnia ulice Tych, aby sprawdzić, jak wygląda sytuacja miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Reportaż z patrolu został wyemitowany na antenie radia. W promocję akcji włączyły się też gazety: Dziennik Zachodni i miesięcznik Twoje Miasto.
Kampania parkingowa na terenie Wejherowa już po raz kolejny organizowana jest przez Straż Miejską, która to w tym okresie ujawniła 160 wykroczeń polegających na parkowaniu na miejscu dla osób niepełnosprawnych, 42 kierowców pouczono, skierowano 1 wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego, 118 kierowców ukarano mandatami. Kampanię reklamowano w telewizji TT Chopin i Vectra, w Radiu Kaszuby oraz gazetach "Dziennik Bałtycki", "Panorama Powiatu Wejherowskiego" oraz miesięczniku "Nowiny". Komendant straży miejskiej zaapelował również do spółdzielni mieszkaniowych o wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych na zarządzanych przez nich parkingach.
Zgorzelec Jest to miasto, które najpóźniej zgłosiło się w tym roku do współpracy przy kampanii, stąd konferencja odbyła się 18 grudnia. Organizowało ją Starostwo Powiatowe, a konkretnie tamtejszy nowy Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych. W konferencji udział wzięli: Starosta Zgorzelecki, Rzecznik Prasowy Starostwa, Burmistrz Miasta i Gminy Pieńsk, Sekretarz Gminy Sulików, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Organizacyjnych i Drogownictwa Urzędu Gminy Zgorzelec, Naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego, Komendant Straży Miejskiej. Te instytucje, wraz z Urzędem Gminy Bogatynia, zaoferowały pomoc przy realizacji kampanii.
Aby rozwiązać problem zajmowanych miejsc dla osób niepełnosprawnych na parkingach supermarketów, policja i straż miejska chcą podpisać z właścicielami sklepów odpowiednie porozumienie o współpracy przy karaniu kierowców bezprawnie zaparkowanych samochodów.
Również straż miejska zobowiązała się edukować najmłodszych w kwestii zajmowania "kopert" przez sprawnych kierowców. W tym celu prowadzone będą specjalne zajęcia lekcyjne.
Koszalin Akcja dotycząca Kampanii parkingowej rozpoczęła się tu 15 września, przeprowadzeniem konferencji prasowej przy Galerii Emka. W spotkaniu brało udział ok. 200 osób, w tym 50 gości niepełnosprawnych. Tydzień później po Koszalinie jeździł już autobus z reklamą kampanii. W celu rozwiązania problemu miejsc parkingowych udostępniono numer telefonu oraz pokoju w urzędzie miasta, gdzie można było bezpośrednio zwracać się z problemem. Spot w supermarketach emitowany był do końca grudnia. Co dwa tygodnie odbywały się spotkania w stowarzyszeniach działających na rzecz osób niepełnosprawnych, na których przekazywano informacje o akcji.
W kampanię włączyły się tez służby porządkowe. Z informacji od przedstawicieli policji i straży miejskiej w Koszalinie wynika, że w ciągu miesiąca wystawianych jest 40 mandatów, zaś straż miejska podejmuje 30-50 interwencji dziennie! Wynika z tego, że tylko ok. 25 % podjętych interwencji kończy się mandatem.
Kutno Po raz kolejny Stowarzyszenie "Blisko Dziecka" bardzo poważnie podeszło do organizacji Kampanii parkingowej, traktując ją też jako bodziec do podjęcia debaty na temat sytuacji osób niepełnosprawnych na terenie miasta. Ciekawym zabiegiem było zorganizowanie konferencji prasowej 16 listopada, czyli po przeprowadzeniu kampanii. Dało to możliwość wymiany obserwacji i wniosków dotyczących konkretnych problemów, z jakimi stykają się osoby niepełnosprawne. Stowarzyszenie "Blisko Dziecka" zaproponowało organizację systematycznych spotkań zainteresowanych grup i planowanie konkretnych działań związanych nie tylko z parkowaniem na "kopertach", ale wszystkich zagadnień związanych z niepełnosprawnościami (np. transport miejski, bariery architektoniczne, brak informacji). Stowarzyszenie zobowiązało się dążyć do stworzenia strony internetowej dla osób niepełnosprawnych, prowadzonej przez samorząd. Również media obiecały systematycznie podejmować temat osób niepełnosprawnych w cyklicznych artykułach przez cały rok.
Ulotki zostały rozdystrybuowane przez służby ochrony supermarketu, straż miejską, policję, właścicieli aptek oraz lokalnych sklepów. Plakaty zawisły w wielu szkołach, sklepach, stacjach benzynowych, urzędach, firmach oraz wszystkich domach kultury całego powiatu. Banery kampanii pojawiły się na 16 portalach internetowych.
Dzierżoniów Miasto Dzierżoniów czynnie włączyło się w Kampanię Parkingową poprzez następujące działania: kolportaż materiałów promocyjnych przez Straż Miejską, która w trakcie kontroli miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych rozdawała ulotki i materiały informacyjne, udział w akcji pracowników Biura Obsługi Klienta UM w Dzierżoniowie oraz pracowników Biura Strefy Płatnego Postoju. Podjęto również współpracę z Polskim Związkiem Niewidomych, Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Klubem Sportowym Niepełnosprawnych "Start", Polskim Związkiem Emerytów i Rencistów i Związkiem Inwalidów Wojennych, Spółdzielnią Inwalidów Dzierżoniów "Elektromet". Kampania Parkingowa zaistniała również w lokalnych mediach (radiu, prasie) oraz na stronie internetowej www.dzierzoniow.pl. Przeprowadzono również konsultacje ze środowiskiem osób niepełnosprawnych w zakresie lokalizacji nowych miejsc parkingowych, zwłaszcza na osiedlach mieszkaniowych. Ww. działania uzupełniała akcja rozlepiania plakatów na słupach ogłoszeniowych, tablicach informacyjnych na wiatach parkingowych oraz tablicach ogłoszeń w Ratuszu i w urzędach na terenie miasta.
Zabrze W Zabrzu Kampania Parkingowa trwa nadal. Została poszerzona o działania wśród dzieci - Urząd Miasta wyprodukował film edukacyjny pt.: "Mamo Tato Nie Parkuj Na Miejscach Dla Osób Niepełnosprawnych". W pierwszym etapie kampanii Urząd Miasta Zabrza ogłosił konkurs na plakat pod tym samym hasłem co tytuł filmu, na który wpłynęło 90 prac. Wzięły w nim udział dzieci z przedszkoli, szkół podstawowych oraz świetlic środowiskowych. Inauguracja konkursu oraz wręczenie nagród odbyły się w dużej sali Miejskiego Ośrodka Kultury w Zabrzu. Podczas wystawy prac wręczono nagrody zwycięzcom oraz odbyła się projekcja premierowa filmu "Mamo Tato Nie Parkuj Na Miejscach Dla Osób Niepełnosprawnych" dla ponad 200 dzieci. W chwili obecnej rozpoczęto realizację drugiego etapu, który zakłada serię wizyt Straży Miejskiej w szkołach i prezentację filmu, oraz pogadankę na temat zasadności tworzenia i egzekwowania kopert (miejsc postojowych) dla osób niepełnosprawnych. Tego rodzaju spotkania są również przewidziane dla osób dorosłych.
Poznań Kampania Parkingowa w Poznaniu jest przykładem na to, że zapał i pewne nakłady finansowe mogą razem zdziałać cuda:
To już trzecia edycja Kampanii Parkingowej w Poznaniu. Jej realizację rozpoczęto 11 września spotkaniem informacyjno - organizacyjnym w Urzędzie Miasta Poznania. 15 września zorganizowano konferencję prasową rozpoczynającą oficjalnie kampanię, w trakcie której przedstawiono prezentację multimedialną przybliżającą założenia Kampanii. Kampania trwała do końca 2006 r. Nowością były bannery reklamowe w postaci roll - up'ów, które znakomicie prezentowały się w jednostkach miejskich i centrach handlowych.
W październiku przeprowadzono również akcje happeningowe (patrz zdjęcia na dole) przygotowane i zrealizowane przez zawodowych aktorów (4 dziennie). Miały one na celu zwrócenie uwagi przechodniów na problem zajmowania kopert przez pełnosprawnych kierowców. Przy okazji happeningów rozdawano ulotki i książeczki "ABC parkowania".
Oprócz materiałów otrzymanych od Stowarzyszenia, wyprodukowano dużą ilość ulotek, książeczek dla dzieci i naklejek, które nalepiano na fotelach multipletu Kinepolis do końca grudnia 2006 r. W broszurze z kinowym repertuarem umieszczono całostronicową reklamę Kampanii, którą dystrybuowano w kinach i niektórych lokalach gastronomicznych w mieście. W Magicznym Kąciku były dla dzieci wystawione do kolorowania książeczki kampanii. W lokalnych mediach emitowano spoty reklamowe, pojawiały się one również w supermarketach. W tym roku do Kampanii włączyli się również: Centrum M1, IKEA, trzy supermarkety TESCO, SELGROS, King Cross, Poznań Plaza, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, Policealna Szkoła Pracowników Służb Społecznych, Sekcja Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji, Straż Miejska, Zarząd Dróg Miejskich oraz Wydział Komunikacji UM. Gratulujemy kreatywności i efektów realizowanych działań!