Ford myśli, czy inwestować w Tychach

Ford za kilka tygodni podejmie ostateczną decyzję o inwestycji w Tychach. "Pomoże" mu decyzja o wsparciu państwa. Już teraz obiecuje większe zakupy u polskich kooperantów.

Udało się dotrzeć do szczegółów planowanej przez Forda inwestycji. Chodzi o produkcję nowego forda ka w Tychach. Koncern otrzymał ostateczną ofertę od polskiego rządu.

- Proponujemy firmie 5 mln EUR (18,9 mln zł) wsparcia. Nakłady Forda na maszyny to 367,5 mln zł. Dodatkowo Ford i Fiat zainwestują we wspólne urządzenia. Fiat też poniesie pewne koszty. Trudno oszacować wartość całego projektu - zauważaWojciech Szelągowski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

W styczniu "PB" pisał o tej inwestycji. Z informacji uzyskanych od ówczesnego wiceministra gospodarki Andrzeja Kaczmarka wynikało, że projekt wart jest 820 mln zł, a dzięki niemu ma powstać tysiąc nowych miejsc pracy. Ale tworzy je Fiat, a nie Ford. Pracownicy włoskiej firmy mają produkować nowy model forda ka na tych samych podwoziach co fiat 500. W maju Fiat podał, że fabryka w Tychach zwiększy zatrudnienie o ponad tysiąc osób.

Pośrednio obiecują

Nietypowo rząd zgadza się dać grant firmie, która nie tworzy nowych miejsc pracy.

- Podeszliśmy do sprawy elastycznie. Ford pośrednio zapewnia zatrudnienie przez zobowiązanie do konkretnego poziomu produkcji i rosnącego poziomu dostaw z Polski - ujawnia wiceprezes PAIIZ.

Według wcześniejszych informacji "PB", Ford ma produkować tyle, co Fiat, czyli 120-125 tys. aut rocznie.

Decyzja jesienią

Ford nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji o inwestycji, choć z majowych zapowiedzi Fiata przy rozpoczęciu rekrutacji wynika, że sprawa jest przesądzona.

- Jak zwykle mamy do czynienia z konkurencją międzynarodową. Liczymy jednak na pozytywną ocenę możliwość polskiego sektora motoryzacyjnego. Ostatecznej odpowiedzi spodziewam się w ciągu kilku tygodni - mówi Wojciech Szelągowski.

Z wcześniejszych informacji "PB" wynikało, że Ford planował uruchomienie produkcji w Tychach w połowie 2008 r.

Projekt Forda podreperuje nasze statystyki w zdobywaniu inwestycji motoryzacyjnych. Ostatnio nam się w tym nie wiodło. W 2004 r. Hyundai /KIA wybrał Słowację, na początku 2003 r. PSA zdecydowało się na słowacką Trnawę.