W Polsce mamy różne typy skrzyżowań. Czasami są to skrzyżowania równorzędne, czasami z sygnalizacją świetlną, czasami z sygnalizatorami kierunkowymi, a czasami ronda. Jednym z bardziej niebezpiecznych przykładów są jednak skrzyżowania drogowo-kolejowe. To na nich kierowcy powinni podwoić poziom uwagi i uważności.
Przejazdy kolejowe są tak niebezpieczne, bo półtoratonowy samochód nie ma żadnych szans w starciu z pociągiem. Pociągiem, który waży nawet 4000 ton i który potrzebuje do zatrzymania nawet 2 km. Gdy pojazd pojawi się na skrzyżowaniu z torami w nieodpowiednim momencie, maszynista nie będzie miał praktycznie żadnego pola do popisu. Stanie się wyłącznie obserwatorem tragicznych wydarzeń.
Choć 99 proc. zdarzeń na przejazdach powodują użytkownicy aut, nie jest tak, że wszyscy kierowcy nieodpowiedzialnie wjeżdżają na przejazd bezpośrednio przed nadjeżdżającym pojazdem szynowym. Czasami na skrzyżowaniu drogowo-kolejowym może się bowiem przydarzyć awaria. Samochód może po prostu stanąć. Nie zawsze też będzie czas na jego zepchnięcie z drogi. W takim przypadku kluczowe staje się jednak zachowanie kierowcy. Ten, zamiast panikować, powinien zacząć działać. W tym musi poinformować służby o miejscu zdarzenia. W tym pomoże mu właśnie żółta naklejka.
Jeżeli auto jest sprawne, utknęło między rogatkami i do przejazdu zbliża się pociąg, kierowca powinien po prostu staranować rogatki. Te wyłamią się bez żadnego problemu. To może uratować życie kierującego i pasażerów.
Żółta naklejka PLK jest umieszczona w jednym z dwóch miejsc. Znajduje się albo od wewnętrznej strony krzyża świętego Andrzeja, albo na napędach rogatek od strony torów. Zawiera ona kluczowe informacje. Kierowca znajdzie na niej:
Kluczowe jest to, że żółta naklejka PLK przyda się nie tylko w razie awarii samochodu na przejeździe czy po wyłamaniu zapory na przejeździe. Na jej podstawie kierowca może zgłosić również usterkę np. rogatki. Tak, aby służby ją szybko naprawiły i nie doszło do wypadku.
Żółte naklejki to system bezpieczeństwa wdrożony w połowie 2018 r. na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. I on naprawdę działa. Tylko w 2024 r. żółte naklejki stały się podstawą 8560. zgłoszeń na numer alarmowy, 764. przypadków wprowadzenia ograniczenia prędkości pociągów i 402. wstrzymań ruchu pociągów. Wprowadzone dodatkowe procedury bezpieczeństwa zapobiegły łącznie 1166 potencjalnym zdarzeniom na przejazdach lub w ich pobliżu.