Tesla w Chinach przechodzi znaczny kryzys wizerunkowy, a co za tym idzie również sprzedażowy. Jak podają dane China Passenger Car Association, sprzedaż hurtowa Tesli w azjatyckim państwie spadła o 21,8 proc. rok do roku w pierwszym kwartale 2025 r., podczas gdy sprzedaż detaliczna pozostała na tym samym poziomie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dla porównania główny konkurent Tesli — BYD, odnotował wzrost o 18,8 proc. w tym samym okresie.
Sprzedawcy Tesli, którzy mają najbardziej bezpośredni kontakt z klientami, odczuwają rosnącą presję ze strony producenta. Wielu sprzedawców zrezygnowało z dni wolnych, na rzecz pracy siedem dni w tygodniu, przy czym zmiany trwają prawie 13 godzin dziennie.
Jak podają pracownicy Tesli w Pekinie, obecny standard wymaga sprzedaży co najmniej jednego samochodu dziennie, co przekłada się na około 30 pojazdów miesięcznie. Niestety wielu sprzedawców ma trudności ze sprzedażą nawet 3-4 samochodów tygodniowo. Efektem tego jest wysoka rotacja pracowników. W jednym sklepie w Pekinie cały zespół sprzedaży jest wymieniany mniej więcej co półtora miesiąca.
Nowi pracownicy muszą sprostać rygorystycznemu procesowi wdrażania. Muszą opanować wiedzę o produktach w ciągu trzech dni, przechodząc jednocześnie codzienne kontrole recytacji. Czwartego dnia oczekuje się od nich zamykania transakcji lub zostaną zwolnieni.
Jaki jest powód tak dużych problemów Tesli w Chinach? Według ekspertów główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest starzejąca się linia produktów, która ma problemy z nadążaniem za szybkimi zmianami wprowadzanych wśród chińskich producentów samochodów, takich jak BYD. Odświeżony Model Y wprowadzony na początku tego roku zapewnił pewien rozpęd sprzedaży, ale nie przywrócił Tesli jej poprzedniej pozycji lidera rynku.
Według raportów branżowych zespół Tesli w Chinach opracowuje nowy pojazd – najprawdopodobniej tańszą wersję Modelu Y. Jeśli obecny odświeżony Model Y okaże się niewystarczający, tańsza wersja może zostać wprowadzona na rynek w drugiej połowie tego roku.
W pierwszym kwartale sprzedaż detaliczna Tesli w Chinach osiągnęła 134.600 sztuk, co stanowiło prawie 40 proc. jej globalnej sprzedaży. Nic więc dziwnego, że rynek chiński jest oczkiem w głowie amerykańskiego producenta. Zwłaszcza że w innych regionach świata sprzedaż znacznie zmalała, w tym również w Polsce.