• Link został skopiowany

To najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Maszyna będzie go drążyć przez 10 miesięcy

Najdłuższy tunel kolejowy za 750 mln zł brzmi dumnie? Z pewnością tak. Tym bardziej że będzie go drążyć ważący ponad dwa i pół tys. ton kolos. Obiekt stanowi jednak zaledwie fragment większej budowy. Koszt całej modernizacji to 12 mld zł.
To najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Maszyna będzie go drążyć przez 10 miesięcy
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce będzie miał blisko 3,8 km długości i powstanie w Małopolsce. Będzie znajdować się między miejscowościami Męcina i Mordarka oraz zostanie wydrążony w ramach linii nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza.

Zobacz wideo

Tunel za 750 mln zł, a cały fragment linii za 1,9 mld zł

Samo drążenie tunelu zajmie równe 10 miesięcy. Czy dziesięć miesięcy to dużo? Zadanie jest naprawdę skomplikowane. Szczególnie że wierceniem zajmie się wyjątkowe urządzenie. Do tego celu z Chin przywieziony został TBM  (ang. Tunnel Boring Machine) ważący 2 534 tony. Sam jego element napędowy ma masę 100 ton. Jeszcze cięższa jest głowica tnąca. Ma 11 metrów średnicy i waży 245 ton.

Wykonanie tunelu ma kosztować 750 mln zł, a to dopiero jeden z elementów prac na tym odcinku. Modernizacja zakłada bowiem remont większej części linii nr 104. Konkretnie chodzi o 12,5-kilometrowy fragment między Limanową a bocznicą Klęczany. Zsumowany koszt tych prac został określony na 1,9 mld zł. Wykonawca zobowiązał się do realizacji inwestycji w 31 miesięcy.

Zainwestują w małopolską kolej 12 mld zł. Skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego

Małopolska jest dziś najgorętszym kolejowo miejscem. Kolejarze realizują bowiem projekt Podłęże - Piekiełko. To jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce. Wraz z tunelem będzie kosztować w sumie 12 mld zł. To dziesięć razy więcej od sumy, która została wydana na budowę tunelu pod Ursynowem w ciągu drogi S2 i Południowej Obwodnicy Warszawy.

Tak astronomiczna kwota ma pochodzić z dwóch źródeł. Pierwszym będzie KPO (Krajowy Program Odbudowy). Drugim Krajowy Program Kolejowy. Przewidziany termin realizacji to 2029 r. Po zakończeniu realizacji tego projektu podróżowanie koleją na zmodernizowanej linii ma się stać dużo szybsze. Jak ocenia PKP PLK, najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków-Nowy Sącz w mniej więcej 60 minut, a podróż do Zakopanego zajmie około 90 minut.

Aktualnie prace są prowadzone nie tylko w najdłuższym tunelu. Nowa kolej powstaje również pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. Dla odcinków takich, jak Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc - Tymbark, Podłęże - Gdów i Tymbark - Limanowa trwają właśnie postępowania przetargowe.

Więcej o: