Poszczególne służby różnią się od siebie zakresem kompetencji, ale każda z nich ma jedno zadanie – pilnować porządku. Oczywiście w przypadku ruchu drogowego najwięcej do powiedzenia ma policja. Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, policjant może Cię wylegitymować, wydać wiążące polecenia dotyczące poruszania się po drodze oraz używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch. Rzecz jasna stróże prawa mogą również skontrolować prędkość, z jaką się poruszasz. Co ciekawe, inne służby również mają taką możliwość.
Jedną z formacji, która może zatrzymać cię do kontroli, jest straż graniczna. Wydawałoby się, że działa ona jedynie przy przejściach granicznych, jednak jest to błędne założenie. Funkcjonariusze mogą zatrzymać cię do kontroli w każdym miejscu, wylegitymować (również twoich pasażerów), jak również przeszukać twój samochód. Co ciekawe, zgodnie z przepisami mogą również wystawić ci mandat za przekroczenie prędkości, chociaż dochodzi do tego niezwykle rzadko.
To jeszcze nie wszystko. Kierowców do kontroli zatrzymywać może również służba celno-skarbowa, straż miejska i gminna (oczywiście jeżeli naruszysz konkretne przepisy, np. nieprawidłowo zaparkujesz na chodniku), a także strażnicy leśni i funkcjonariusze parków narodowych. Ci ostatni działają głównie na terenach zielonych, ale jeśli w lesie czy parku narodowym zrobisz coś niezgodnego z przepisami, mogą cię zatrzymać i wystawić mandat. Co więcej, w przypadku żołnierzy i osób prowadzących pojazdy wojskowe do kontroli zatrzymać może również żandarmeria wojskowa. Oczywiście na liście nie może zabraknąć inspektorów transportu drogowego, którzy mają najszersze kompetencje spośród wymienionych formacji.
Większość kierowców przyzwyczaiła się do tego, że funkcjonariusze ITD w głównej mierze swoją uwagę poświęcają pojazdom ciężarowym. Okazuje się jednak, że inspektorzy mogą również kontrolować pojazdy osobowe. Co więcej, jeżeli w ich oko wpadnie kierowca, który przekracza prędkość, mogą wystawić mu za to mandat (w parku maszynowym ITD są nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami). Co więcej, od 2022 roku inspekcja zyskała kolejne uprawnienia - może karać za brak ważnego przeglądu technicznego, jazdę bez uprawnień, używanie oleju opałowego zamiast napędowego, użytkowanie samochodu niezgodnie z jego przeznaczeniem, czy też niezgodność danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym ze stanem rzeczywistym.