BYD poważnie wziął sobie do serca plan globalnej dominacji. By popisać się swoimi możliwościami, koncern zaprezentował prawdziwie królewskie, przedłużone wersje swoich topowych modeli - sedana Han oraz SUV-a o nazwie Tang. To właśnie one - Tang L oraz Han L - oparte zostały na nowej "super e-platformie". Możliwości pojazdów są wręcz oszałamiające.
Jak informuje agencja Reuters, chińscy inżynierowie opracowali na potrzeby nowej platformy specjalną, aż 1000-voltową instalację. Dzięki niej kierowcy nowych modeli w ciągu zaledwie 5-minutowego ładowania zwiększą zasięg pojazdów o 400 km. Oczywiście tak się stanie, jeżeli skorzystają z potężnych szybkoładowarek "Megawatt Flash Charger" o mocy 1 000 kW.
"Aby całkowicie rozwiązać obawy naszych użytkowników dotyczące ładowania, dążyliśmy do tego, aby czas ładowania pojazdów elektrycznych był tak krótki, jak czas tankowania pojazdów benzynowych" — stwierdził podczas prezentacji transmitowanej na żywo z siedziby firmy w Shenzhen założyciel koncernu Wang Chuanfu. "To pierwszy raz w historii branży, kiedy jednostka megawata została osiągnięta w przypadku mocy ładowania" - dodał szef BYD.
Jak informuje portal CarNewsChina, BYD Han L posiada zaskakująco niewielką baterię o pojemności 83,2 kWh. Odznacza się jednak szaloną wręcz mocą - w wariancie AWD wynosi ona nawet 1101 KM. W przypadku Tang L akumulator ma pojemność 100,5 kWh, a więc mniejszą niż standardowa bateria montowana w tym modelu, czyli 108,8 kWh. Może to tłumaczyć, dlaczego producent postawił na tak wydajny system ładowania. Z drugiej strony rodzą się poważne obawy o żywotność całego układu, a przede wszystkim akumulatorów, które często ładowane wspomnianymi ładowarkami szybko dotarłyby do kresu swego żywota...
Jak prezentują się ceny? W przypadku sedana Han L mowa o kwocie 270 tys. juanów (ok. 143 tys. zł), natomiast Tang L wyceniony został na 280 tys. juanów (ok. 148 tys. zł). Jeżeli producent zechciałby oferować je także w Europie, po doliczeniu podatków, karnego cła (w przypadku BYD ustalono je na poziomie 17 proc., które doliczane jest do standardowej 10-proc. stawki), a przede wszystkim marży, cena mogłaby przekroczyć poziom 370 tys. zł. Gwoli ścisłości, sugerowana przez producenta cena podstawowej wersji SUV-a Tang wynosi w Polsce 320 tys. zł.
Co się tyczy szybkoładowarek "Megawatt Flash Charger" BYD planuje wkrótce budowę całej ich sieci. Na początek w Chinach powstać ma ok. 4 tys. punktów ładowania. Firma nie określiła jednak ram czasowych ani kwoty, jaką zainwestuje w budowę takich obiektów. Do tej pory właściciele pojazdów BYD w dużej mierze musieli polegać na stacjach ładowania innych producentów samochodów lub publicznych słupach ładowania.