• Link został skopiowany

Dlatego autostradami w tym kraju jeździ się tak dobrze. Tajemnica tkwi w superpodwyższeniach

Niemcy nie boją się inżynieryjnych nowości. Przykład? Spójrzcie na ukształtowanie autostradowych zakrętów, jakie można spotkać na autostradach w tym kraju. Co daje takie ukształtowanie asfaltu? I czy wszystkie informacje zawarte w poście źródłowym są prawdziwe?
Superpodwyższenia na autostradzie w Niemczech
Fot. screen Facebook

Historia tego facebookowego posta zamieszczonego przez Mechanics Mix przedstawia się naprawdę fascynująco. Zdaniem autora tekstu Niemcy podczas budowy niektórych autobahnów stawiają na tzw. superelevation, czyli superpodwyższenia. To nic innego, jak mocne profilowanie zakrętów. Takie ukształtowanie drogi służy osiągnięciu kilku celów.

Zobacz wideo Na A4 płonęła ciężarówka, która przewoziła drewniane deski. Przyczyną były wadliwe hamulce

Co daje efekt superelevation na autostradzie?

Superelevation na autostradzie polega na wyraźnym uniesieniu tej krawędzi jezdni, która znajduje się na zewnętrznej zakrętu. W ten sposób poprawiane jest bezpieczeństwo szybkiego pokonywania łuków. Szybkiego, bo na części autostrad w Niemczech nie ma ograniczeń prędkości. Wyprofilowana jezdnia równoważy siłę odśrodkową działającą na auto podczas wykonywania skrętu. To pomaga utrzymać pojazdy na drodze i zmniejsza ryzyko wypadnięcia z jezdni, dachowania oraz poważnego wypadku.

A na tym zalety się nie kończą. Bo zdaniem Mechanics Mix taki kształt jezdni przyspiesza odprowadzanie wody z asfaltu podczas opadów. Poprawia tym samym przyczepność i redukuje ryzyko wystąpienia efektu aquaplaningu. Kolejnego groźnego zjawiska przy dużej prędkości.

Na zdjęciu naprawdę widać niemiecką autostradę?

Niemcy są zmyślni? Z całą pewnością tak. Problem z tym postem jest jeden. Taka droga rzeczywiście powstała u naszych zachodnich sąsiadów. Można ją eksploatować do dziś. Tyle że nie jest fragmentem autostrady. To fragment toru testowego używanego przez Opla. Prawdopodobnie chodzi o Centrum Testowe w Dudenhofen. To znajduje się w pobliżu głównej siedziby marki w Rüsselsheim. Obiekt został otwarty w 1964 r. Powstał po to, aby dało się na nim testować nowe pojazdy.

To nie zmienia faktu, że wiele autostrad w Niemczech jest wyprofilowana mocniej, niż np. w Polsce, ale nie do takiego stopnia, jak widzicie na zdjęciu. Taki kształt jezdni nigdy nie pojawi się na ogólnodostępnej autostradzie z dwóch powodów. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że:

  • kąt nachylenia asfaltu jest w tym przypadku zbyt wysoki dla drogi publicznej. Superelevation umieszczony na autobahnie musiałby mieć dużo delikatniejszy przebieg. Nachylenie nie powinno przekraczać kilku stopni. Tak ukształtowana jezdnia, zamiast redukować ryzyko wypadku, potęgowałaby je. Jest bowiem przeznaczona do rozwijania naprawdę dużych prędkości. A nie wszyscy na autobahnach korzystają z braku ograniczeń szybkości.
  • żaden niemiecki urząd nie wydałby zgody na eksploatowanie tak ukształtowanej autostrady. Niemcy w przypadku regulacji drogowych są restrykcyjni i mało chętni do robienia odstępstw.
Więcej o: