Na takie zmiany czeka 88 proc. kierowców. Ukryte wady w samochodach używanych przestaną być problemem

Wszelkie informacje dotyczące szkód udostępnione w postaci raportu powinny być obowiązkiem, w dzisiejszych czasach. Wystarczyłoby do ogłoszenia dodać udokumentowaną historią pojazdu i powinno to być standardem - zauważa Mariusz Sawuła, Prezes Zarządu autoDNA.

Na początku roku 2025 wynik badań zleconych przez autoDNA na temat faktów i mitów rynku samochodów używanych jasno pokazał, że kierowcy bardzo boją się ukrytych wad technicznych. Aż 88 proc. kierowców chce, aby wszelkie szkody dotyczące pojazdów były udostępnianie przy zakupie samochodu używanego. Z pośród tych ludzi, aż 86 proc. boi się ukrytych wad technicznych. 

Ukrywanie wad pojazdu staje się coraz poważniejszym problemem w Polsce

Wciąż znaczna większość Polaków decyduje się na kupno używanego samochodu. Z badania wynikało, że ponad połowa osób ankietowanych o problemach związanych z zakupionym samochodem dowiadywała się dopiero od mechanika, nie od sprzedającego. Aż 31 proc. musiała dokonywać kosztownych napraw w czasie bardzo krótkim od zakupu, natomiast 29 proc. była zmuszona zrobić to w kilka miesięcy od dnia zakupu. Ponad 90 proc. wspomnianych szkód znajduje się w przedziale do 20 tys. zł. 

Na polskim rynku powinny pojawić się zmiany, które ułatwią zakup samochodu używanego

Samochody używane po renowacji
Samochody używane po renowacji Fot. Rafał Mądry

Osoby zainteresowane zakupem samochodu zgodnie twierdzą, że w wielu przypadkach brakuje w ogłoszeniach transparentności, nie ma historii pojazdu. Jeśli by zostały zawarte niezbędne informacje, strach byłby mniejszy. Przyznają oni, że często mają problem z oszacowaniem rzeczywistych kosztów naprawy, i zawarcie niezbędnych informacji w ogłoszeniu znacznie ułatwiłaby im proces podejmowania decyzji przy zakupie potencjalnego pojazdu. 

Zakup samochodu ze sprawdzonego źródła i z udokumentowaną historią pojazdu powinien być standardem rynkowym. Dostępność i dokładność narzędzi do weryfikacji samochodów używanych jest tak duża, że nie ma żadnego powodu, aby wiodące serwisy ogłoszeniowe nie wdrożyły kategorii "auta z historią pojazdu.

- twierdzi Mariusz Sawuła, Prezes Zarządu autoDNA.

Więcej o: