Helsinki znalazły sposób na jazdę rowerami zimą. W mieście wije się labirynt tuneli

Facebookowe doniesienia mogą dziwić Polaków. W Helsinkach rzeczywiście dla pieszych przeznaczona została sieć tuneli pod miastem? Na tak zadane pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Bo informacja jest zarówno prawdziwa, jak i fałszywa. Zależy jak na nią spojrzeć.

Na profilu Decode Facts w serwisie Facebook pojawiła się ciekawa informacja. Mówi ona o tym, że w Helsinkach w Finlandii znajduje się podziemna infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Jej cel jest jeden. Chodzi o ich ochronę przed zimnem podczas przemieszczania się po mieście w sezonie chłodnym.

Zobacz wideo Potrącenie 12-letniego rowerzysty. Sprawca nawet nie hamował

Helsinki rzeczywiście mają tunele dla pieszych. Właściwie to tunel

Informacja podana w socjalmediach jest i prawdziwa, i fałszywa. Bo w stolicy Finlandii rzeczywiście tunel taki jest. Ale jeden... Jeden o nazwie Kaisantunneli i długości 220 metrów. Przeprawa ma 8 metrów szerokości i została poprowadzona pod centralnym dworcem w mieście. Poruszać się nią mogą wyłącznie piesi i rowerzyści. A sam fakt ochrony przed warunkami pogodowymi jest w przypadku tej budowli dopiero pierwszą z zalet.

Tunel w Helsinkach sprawia, że piesi pokonują dystans o jakieś 600 metrów krótszy. A do tego nie stoją na kolejnych światłach i nie pokonują kolejnych skrzyżowań. Dodatkowo rośnie też poziom bezpieczeństwa. Bo tunel sprawia, że pieszy otrzymuje trasę, na której nie ma szans na spotkanie z żadnym samochodem. Nie dojdzie zatem do potrącenia czy innej niebezpiecznej sytuacji.

Budowa tunelu dla pieszych w Helsinkach kosztowała 33 mln euro

Helsinki mogą mieć plan na budowę kolejnych takich obiektów. Na całą sieć tuneli trzeba jednak będzie zaczekać. Budowa Kaisantunneli rozpoczęła się bowiem na wiosnę 2021 r. Tunel został otwarty dla pieszych 4 maja 2024 r. Jego budowa pochłonęła z kolei 33 mln euro. To oznacza, że budżet tej inwestycji został przekroczony o jakieś 10 mln euro. Władze Helsinek pieniędzy jednak nie liczą. Liczą natomiast użytkowników, którzy z obiektu korzystać będą. Szacunkowo mówi się nawet o 10 tys. rowerzystów każdego dnia. To potężna ilość.

Helsinki mają więcej tuneli. Tym razem drogowych

Warto w tym punkcie zaznaczyć, że Helsinki mają większe doświadczenie w budowaniu tuneli. Bezpośrednio pod centrum miasta znajdują się bowiem tunele drogowe. Ich siatka jest szeroka oraz zawiera m.in. skrzyżowania, ronda i parkingi. O skali niech świadczy fakt, że w stolicy Finlandii można dziś jeździć 34 km podziemnych tuneli. Tyle zostało przeznaczonych dla ruchu. Tuneli technicznych są w sumie 194 km.

 

Aktualnie z tuneli najchętniej korzystają kierowcy aut ciężarowych. Nie pojawiają się tym samym na powierzchni. Minimalizowane jest w ten sposób zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W szczególności zagrożenie dla pieszych i rowerzystów. Perspektywicznie mogą się jednak przydać w wielu sytuacjach kryzysowych. Mogą odgrywać rolę schronu dla setek tysięcy mieszkańców miasta czy punktu humanitarnego w razie konfliktu zbrojnego.

Więcej o: