Za takie usterki pożegnasz się ze swoim dowodem rejestracyjnym

Od 2024 roku w życie weszły przepisy, które upoważniają diagnostę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego i zakazanie kierowcy dalszej jazdy. Lista usterek, które stanowią zagrożenie na drodze jest całkiem długa i warto zdawać sobie z nich sprawę, by uniknąć rozczarowania podczas badania technicznego.

To, że badanie techniczne pojazdu trzeba wykonywać regularnie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, ale to, że w konkretnych przypadkach diagnosta, poza wydaniem negatywnej opinii, może zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu zdaje się nie wszyscy wiedzą. Wszystko po to, aby po drogach nie poruszały się samochody, które stwarzają ryzyko niebezpieczeństwa.

Badanie techniczne musi odbywać się obowiązkowo raz w roku. Z tego obowiązku zwolnione są samochody nowe, choć w przypadku aut z instalacją LPG wiek samochodu nie ma żadnego znaczenia, i te samochody zwolnienia z corocznego stawienia się w stacji diagnostycznej nie posiadają. Badanie to jest niezbędne i polega na sprawdzeniu prawidłowości w konkretnych elementach konstrukcyjnych, bez których nie można mówić o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze

Jakie usterki stanowią bezpośrednie zagrożenie na drodze? To między innymi:

  • Obluzowane mocowanie fotela kierowcy
  • Pęknięty przewód hamulcowy
  • Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole
  • Mocne pęknięcie szyby w polu widzenia kierowcy
  • Poważne ryzyko obluzowania kierownicy
  • Prawdopodobieństwo obluzowania koła w trakcie jazdy
  • Poważne pęknięcie podłużnic
  • Skrajnie zużyte opony - z widocznym kordem lub niedostateczną głębokością bieżnika
  • Pęknięcie lub odkształcenie osi
  • Spaliny przedostające się do środka auta w stopniu zagrażającym zdrowiu
  • Poważne usterki przekładni kierowniczej wpływające na jej działanie.

Jeśli diagnosta stwierdzi nieprawidłowości w samochodzie, może on elektronicznie zatrzymać dowód rejestracyjny, poprzez odpowiednią adnotację w CEPiK. Aby tego dokonać kierowca nie musi posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego. W takiej sytuacji konieczne będzie wezwanie lawety. Na szczęście diagności zazwyczaj nie korzystają z prawa do zatrzymania dowodu i po prostu odmawiają przedłużenia ważności badania. Prawo przewiduje 14 dni na usunięcie usterek. Kierowca wówczas musi stawić się na ponownym badaniu technicznym, za które oczywiście będzie musiał kolejny raz zapłacić. 

Mechanicy wskazali, które samochody naprawia się najłatwiej. Tych lepiej nie kupuj (zdjęcie ilustracyjne)
Mechanicy wskazali, które samochody naprawia się najłatwiej. Tych lepiej nie kupuj (zdjęcie ilustracyjne) Jose Ricardo Barraza Morachis, pexels.com

Lista najczęściej stwierdzanych wad podczas badania technicznego:

  • Nadmierne luzy w połączeniach drążków kierowniczych
  • Nieprawidłowe działanie hamulców (np. hamulec działa słabiej po jednej stronie)
  • Uszkodzone amortyzatory z dużymi wyciekami
  • Uszkodzone źródła światła STOP lub oświetlenia tablicy rejestracyjnej
  • Kontrolka ABS lub poduszki powietrznej wskazująca awarię
  • Nadmierna korozja wpływająca na sztywność konstrukcji podwozia
  • Nieprawidłowa głębokość bieżnika opon
  • Emisja zanieczyszczeń przekraczająca dopuszczalne normy
  • Uszkodzenia układu wydechowego powodujące nadmierny hałas.
Więcej o: