Ponad milion kontroli drogowych ciężarówek w 2025 r.? Niemieccy inspektorzy transportowi ewidentnie powinni zakasać rękawy. Czeka ich pracowite 12 miesięcy. Taka liczba oznacza bowiem co najmniej 2740 kontroli każdej doby, czyli ponad 114 sprawdzeń co godzinę i minimum dwa TIR-y skontrolowane na minutę.
Cel jest naprawdę ambitny. Dane liczbowe stanowią jednak dopiero jego początek. Bo w tej sprawie kluczowa jest inna kwestia. Niemieccy inspektorzy będą prowadzić kontrole drogowe ciężarówek, choć de facto prowadzić ich nie będą. To zjawisko niezwykle łatwo zrozumieć w momencie, w którym kierowcy przyjrzą się radiowozom należącym do BALM. To one stanowią klucz do rozwiązania tej zagadki.
Jak donosi serwis 40ton, radiowozy BALM są wyposażone w antenę, radar, kamerę, a czasami nawet kamerę termowizyjną. Sprzęt ten ułatwia prowadzenie kontroli drogowej. Bo TIR-a zatrzymywać wcale nie trzeba. Wystarczy, że radiowóz ustawi się koło niego na drodze. Obydwa pojazdy mogą się cały czas znajdować w ruchu. W takim przypadku:
Tak szerokie spektrum informacji sprawia, że BALM może zdalnie skontrolować prawie każdą ciężarówkę napotkaną na drodze. Pojazdy cały czas będą znajdować się w ruchu. Kierowca TIR-a może nawet nie zdawać sobie sprawy z kontroli. Na parkingi ściągane będą tylko te pojazdy, w których zdalna kontrola wykaże zasadnicze znaki zapytania.
Niemieckie radiowozy służące do zdalnego kontrolowania ciężarówek nadal są nowością. Po raz pierwszy zostały pokazane podczas targów w Hanowerze. Weszły do użytku już w 2023 r. i z miejsca pokazały swoje możliwości. W 2023 r. zdalnie Niemcy skontrolowali 749 tys. ciężarówek. W 2024 r. liczba kontroli przekroczyła milion. W 2025 r. będzie jeszcze wyższa. Wzrost nie jest jednak kwestią zwiększania limitów w służbach, a innego faktu. BALM właśnie ogłosiło wdrażanie nowych radiowozów we wszystkich częściach kraju. Wcześniej nowoczesne radiowozy były eksploatowane wyłącznie w wybranych regionach.