Masz takie przyciski w aucie? Obniżają koszty, ale nie każdy kierowca korzysta

Rozmaite warunki drogowe czy styl jazdy wymagają odpowiedniej techniki prowadzenia samochodu. Co oznaczają różne tryby jazdy? Nowoczesne pojazdy mają ich kilka. Mogą diametralnie wpłynąć na komfort podróży.

Wraz z rozwojem i postępem technologii oraz elektroniki w nowoczesnych samochodach kierowcy mają do dyspozycji różne tryby jazdy. Dzięki nim mamy możliwość zmiany charakterystyki poruszania się auta. Niektóre tryby są powszechne niezależnie od marki lub modelu, podczas gdy inne są dostępne wyłącznie dla konkretnych pojazdów.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Tryby jazdy w samochodzie. Przydatne na co dzień czy to tylko gadżet?

Kierowcy mogą wybierać między różnymi trybami jazdy za pomocą dotknięcia przycisku. Zmianie ulegają parametry operacyjne różnych aspektów samochodu sterowanych komputerowo. Może to być silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy, hamulce, amortyzatory zawieszenia, układ wydechowy czy klimatyzacja. Wszystko po to, aby zmienić wrażenia z jazdy i wydajności. Większość pojazdów domyślnie przełącza się na tryb "normalny" po włączeniu (niektóre zachowują ostatnio używane ustawienia).

Co oznaczają różne tryby jazdy? Możesz przełączać je w zależności od okoliczności lub potrzeb

W większości nowoczesnych pojazdów oferowany jest wariant sportowy, eco, komfortowy (terminologia może różnić się w zależności od producenta).

  • Tryb eco. Optymalizuje zużycie paliwa poprzez dostosowanie pracy silnika i skrzyni biegów. Zapewnia oszczędność paliwa kosztem mniej responsywnej przepustnicy. Idealny do jazdy miejskiej i na autostradzie, ale niezalecany podczas wyprzedzania lub jazdy terenowej.
Samochód / zdjęcie ilustracyjne
Samochód / zdjęcie ilustracyjne Fot. Sebastian Rzepiel / Agencja Wyborcza.pl/ zdjęcie ilustracyjne
  • Tryb komfortowy. Zapewnia równowagę między trybami eco i sport. Zmiękcza zawieszenie, ułatwia kierowanie i minimalizuje wysiłek kierowcy. Doskonały na codzienne trasy i długie podróże.
  • Tryb sportowy. Zwiększa responsywność przepustnicy, przyspiesza reakcję silnika i wydłuża zmiany biegów. Zawieszenie staje się sztywniejsze, a układ kierowniczy bardziej precyzyjny. Przeznaczony do dynamicznej jazdy i maksymalnych osiągów.

Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.

Więcej o: