Volkswagen Polo jest obecny w sprzedaży od 1975 roku. Pojazd mniejszy od Volkswagena Golfa, po wprowadzeniu na rynek od samego początku wyznaczał standardy w swojej klasie. Od zawsze był również synonimem przystępnej cenowo mobilności i nowoczesnych rozwiązań. Z ponad 20 milionami sprzedanych pojazdów wszystkich sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej udanych modeli w swojej klasie.
Kiedy Volkswagen chciał w latach 70. zastąpić Garbusa nowocześniejszym pojazdem, wprowadził od razu kilka modeli: w 1973 roku zadebiutował Passat, rok później pojawił się Golf, a Polo wystartowało w 1975 roku. Żaden wcześniejszy model Volkswagena nie był tak filigranowy. Polo, mniejsze o segment od Golfa, doskonale uzupełniało ówczesną nową rodzinę samochodów z napędem na przednie koła.
Nazwa Volkswagen w wolnym tłumaczeniu z języka niemieckiego oznacza "samochód dla ludu". Taki właśnie charakter miało Polo, które w momencie wprowadzenia do sprzedaży było nie tylko autem nowoczesnym, ale także pojazdem z odpowiednio skalkulowaną ceną. Przez kilka dekad Polo ukształtowało mobilność wielu pokoleń. Niezależnie od tego, czy chodziło o naukę jazdy samochodem, sportową radość z prowadzenia czy auto rodzinne – Polo sprawdzało się w każdej z tych ról i okazywało się wszechstronnym towarzyszem podróży.
Pierwsza generacja Volkswagena Polo bazowała na Audi 50. Nieznacznie zmodyfikowana konstrukcja trafiła do produkcji seryjnej w Wolfsburgu. Model dzięki wyrazistej stylistyce i wysokiej funkcjonalności trafił idealnie w potrzeby klientów. Praktyczny i niedrogi samochód charakteryzował się również zwrotnością, miał świetne właściwości jezdne i oszczędne silniki. Te zalety miały także kolejne generacje Polo, które stworzyły historię sukcesu tego modelu.
Volkswagen Polo ewoluuje z każdą generacją. Wprowadzone na rynek w 1981 roku Polo drugiej generacji, przyniosło ze sobą szereg udoskonaleń, w tym więcej miejsca i komfortu, a także nowocześniejsze silniki. W 1987 r. w limitowanej wersji Polo GT G40 zadebiutował silnik ze sprężarką typu G, zapewniający świetne osiągi.
Trzecia generacja Polo z 1994 roku to kolejny skok technologiczny. Polo III było jednym z pierwszych pojazdów w swojej klasie z innowacyjnymi rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo, takimi jak poduszki powietrzne. W 1998 roku po raz pierwszy pojawiło się Polo GTI. Wprowadzona w 2002 roku czwarta generacja Polo oferowała nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa, z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi, wspomaganiem kierownicy i ABS w standardzie. Była także znacznie większa i przestronniejsza od poprzedników.
Volkswagen Polo piątej generacji produkowany od 2009 roku, wprowadził kolejne innowacje: systemy infotainment i systemy wspomagające kierowcę, co spowodowało, że jazda była jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Polo V imponowało również w motorsporcie: Polo R WRC pozwoliło Volkswagenowi zdobyć tytuł Rajdowego Mistrza Świata cztery razy z rzędu od 2013 roku.
Szósta generacja Polo jest dostępna w salonach od 2017 roku i występuje wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Miejski pojazd oparty na platformie MQB wyznacza standardy, m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Modernizacja w 2021 r. sprawiła, że Polo jest jeszcze bardziej cyfrowe i innowacyjne. Mały samochód może pochwalić się systemami wspomagania i komfortu, które pochodzą z wyższych klas pojazdów.
Regularna cena nowego Volkswagena Polo w Polsce startuje od 97 190 zł. Podstawowa wersja Life jest wyposażona w silnik benzynowy 1.0 MPI o mocy 80 KM, łączony z manualną skrzynią 5-biegową. Turbodoładowany silnik 1.0 TSI 95 KM to wydatek od 105 090 zł, a mocniejszy 116-konny wariant łączony z automatyczną skrzynią biegów DSG o siedmiu przełożeniach kosztuje od 114 590 zł. Topowe usportowione Polo GTI z jednostką 2.0 TSI o mocy 207 KM i automatem DSG ma cenę 138 490 zł.