Małe auto o sporych możliwościach. Ten model ma 50 lat i wciąż można go kupić

Rok 2025 jest jubileuszowym rokiem Volkswagena Polo. Od 50 lat ten mały model auta dowodzi, że jego możliwości są całkiem spore. Pojazd przez pięć dekad doczekał sześciu generacji, a każda z nich okazała się międzynarodowym bestsellerem.

Volkswagen Polo jest obecny w sprzedaży od 1975 roku. Pojazd mniejszy od Volkswagena Golfa, po wprowadzeniu na rynek od samego początku wyznaczał standardy w swojej klasie. Od zawsze był również synonimem przystępnej cenowo mobilności i nowoczesnych rozwiązań. Z ponad 20 milionami sprzedanych pojazdów wszystkich sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej udanych modeli w swojej klasie.

Zobacz wideo

Pierwszy tak filigranowy Volkswagen

Kiedy Volkswagen chciał w latach 70. zastąpić Garbusa nowocześniejszym pojazdem, wprowadził od razu kilka modeli: w 1973 roku zadebiutował Passat, rok później pojawił się Golf, a Polo wystartowało w 1975 roku. Żaden wcześniejszy model Volkswagena nie był tak filigranowy. Polo, mniejsze o segment od Golfa, doskonale uzupełniało ówczesną nową rodzinę samochodów z napędem na przednie koła.

Volkswagen Polo pierwszej generacji
Volkswagen Polo pierwszej generacji Fot. Volkswagen

Samochód dla każdego

Nazwa Volkswagen w wolnym tłumaczeniu z języka niemieckiego oznacza "samochód dla ludu". Taki właśnie charakter miało Polo, które w momencie wprowadzenia do sprzedaży było nie tylko autem nowoczesnym, ale także pojazdem z odpowiednio skalkulowaną ceną. Przez kilka dekad Polo ukształtowało mobilność wielu pokoleń. Niezależnie od tego, czy chodziło o naukę jazdy samochodem, sportową radość z prowadzenia czy auto rodzinne – Polo sprawdzało się w każdej z tych ról i okazywało się wszechstronnym towarzyszem podróży.

Pierwsza generacja Volkswagena Polo bazowała na Audi 50. Nieznacznie zmodyfikowana konstrukcja trafiła do produkcji seryjnej w Wolfsburgu. Model dzięki wyrazistej stylistyce i wysokiej funkcjonalności trafił idealnie w potrzeby klientów. Praktyczny i niedrogi samochód charakteryzował się również zwrotnością, miał świetne właściwości jezdne i oszczędne silniki. Te zalety miały także kolejne generacje Polo, które stworzyły historię sukcesu tego modelu.

Volkswagen Polo ma już 50 lat
Volkswagen Polo ma już 50 lat Fot. Volkswagen

Pół wieku ewolucji

Volkswagen Polo ewoluuje z każdą generacją. Wprowadzone na rynek w 1981 roku Polo drugiej generacji, przyniosło ze sobą szereg udoskonaleń, w tym więcej miejsca i komfortu, a także nowocześniejsze silniki. W 1987 r. w limitowanej wersji Polo GT G40 zadebiutował silnik ze sprężarką typu G, zapewniający świetne osiągi.

Trzecia generacja Polo z 1994 roku to kolejny skok technologiczny. Polo III było jednym z pierwszych pojazdów w swojej klasie z innowacyjnymi rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo, takimi jak poduszki powietrzne. W 1998 roku po raz pierwszy pojawiło się Polo GTI. Wprowadzona w 2002 roku czwarta generacja Polo oferowała nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa, z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi, wspomaganiem kierownicy i ABS w standardzie. Była także znacznie większa i przestronniejsza od poprzedników. 

Pięć generacji Volkswagena Polo
Pięć generacji Volkswagena Polo Fot. Volkswagen

Volkswagen Polo piątej generacji produkowany od 2009 roku, wprowadził kolejne innowacje: systemy infotainment i systemy wspomagające kierowcę, co spowodowało, że jazda była jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Polo V imponowało również w motorsporcie: Polo R WRC pozwoliło Volkswagenowi zdobyć tytuł Rajdowego Mistrza Świata cztery razy z rzędu od 2013 roku.

Szósta generacja Polo jest dostępna w salonach od 2017 roku i występuje wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Miejski pojazd oparty na platformie MQB wyznacza standardy, m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Modernizacja w 2021 r. sprawiła, że Polo jest jeszcze bardziej cyfrowe i innowacyjne. Mały samochód może pochwalić się systemami wspomagania i komfortu, które pochodzą z wyższych klas pojazdów.

Volkswagen Polo VI - cena w Polsce

Regularna cena nowego Volkswagena Polo w Polsce startuje od 97 190 zł. Podstawowa wersja Life jest wyposażona w silnik benzynowy 1.0 MPI o mocy 80 KM, łączony z manualną skrzynią 5-biegową. Turbodoładowany silnik 1.0 TSI 95 KM to wydatek od 105 090 zł, a mocniejszy 116-konny wariant łączony z automatyczną skrzynią biegów DSG o siedmiu przełożeniach kosztuje od 114 590 zł. Topowe usportowione Polo GTI z jednostką 2.0 TSI o mocy 207 KM i automatem DSG ma cenę 138 490 zł.

Volkswagen na targach Brussels Motor Show 2025
Volkswagen na targach Brussels Motor Show 2025 Fot. Rafał Mądry
Więcej o: