Tyle można zarobić w Metrze Warszawskim, ale kandydata czeka nawet 600 godzin szkolenia

Maszynista metra w Warszawie w 2024 r. zarabiał średnio 9225,55 zł brutto. To daje blisko 6700 zł "na rękę". Kwota jest naprawdę spora. Warto jednak wiedzieć o tym, że za nią pojawia się gwiazdka i adnotacja napisana bardzo małym drukiem.

Metro w Warszawie, a więc pierwsza tego typu linia w Polsce, ruszyło 7 kwietnia 1995 r. dokładnie o godzinie 12:21. Od tego momentu "podróże" miejskie w stolicy są wygodniejsze i przede wszystkim szybsze. Warto jednak pamiętać o tym, że za całą machiną działania podziemnej kolei stoi sztab ludzi. W tym maszyniści.

Zobacz wideo Nastolatkowie potrąceni przez tramwaj. Wystarczyła sekunda nieuwagi

Ile zarabia maszynista w Metrze Warszawskim?

Zastanawialiście się kiedyś nad zarobkami maszynisty w metrze? To teraz już nie musicie. Jak informuje Eska, w 2024 r. średnie zarobki osoby zatrudnionej na tym stanowisku sięgały 9225,55 zł brutto. Suma jest zatem naprawdę optymalna. A warto pamiętać o tym, że były zarówno osoby, który dostawały niższą pensję, jak i takie, które zarabiały jeszcze więcej. Dla przykładu instruktor mógł już liczyć średnio na 14 616,34 zł brutto miesięcznie.

Pracownicy metra w 2024 r. dostali sporą podwyżkę. W 2023 r. średnia zarobków oscylowała bowiem w granicy 8000 zł brutto. Dziś kwota jest o ponad 1200 zł brutto wyższa. Kwoty są spore. Poziom odpowiedzialności za pasażerów jednak jeszcze wyższy. A to nie koniec. Bo maszyniści muszą pracować zarówno w weekendy, jak i święta. Choć oczywiście otrzymują za to dodatkowe wynagrodzenie.

Jak zostać maszynistą w Metrze Warszawskim?

Największa trudność w przypadku maszynisty metra dotyczy jednak innej kwestii. Przed podpisaniem umowy o pracę czeka go naprawdę żmudne szkolenie. Zdobycie uprawnień nie jest łatwe. I potencjalni kandydaci na stanowisko powinni się z tym liczyć.

Jak zdobyć pracę maszynisty? Należy odpowiedzieć na ogłoszenie zamieszczone przez Metro Warszawskie w sieci. Przejście sita rekrutacyjnego oznacza konieczność przeprowadzenia badań lekarskich. Ich pomyślny wynik sprawia, że kandydat może przystąpić do szkolenia z teorii i praktyki. To łącznie trwa 600 godzin. Kluczowy jest też stopień trudności szkolenia. Przyszły pracownik w jego czasie poznaje procedury obowiązujące w firmie i zasadę budowy taboru.

Szkolenie praktyczne jest z kolei prowadzone dwutorowo. Na początek odbywa się na specjalnych symulatorach. Następnie kandydaci na maszynistów pod okiem instruktorów prowadzą składy wożące pasażerów na regularnych liniach. Ostatnim etapem jest egzamin teoretyczny i praktyczny. Pomyślny wynik stanowi dopuszczenie do pracy w metrze.

Więcej o: