Obecnie w samochodach zainstalowanych jest mnóstwo różnych systemów elektronicznych. Nietrudno się w nich pogubić. Zimą szczególnie warto poznać zastosowanie jednego z nich. Mowa o tzw. ASR – brzmi dość tajemniczo? To skrót od angielskiego Acceleration Slip Regulation i ta funkcja może uratować życie w przypadku poślizgu.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że system ASR włącza się samoistnie, nie trzeba szukać żadnego specjalnego guzika ani mechanizmu. Jego głównym zadaniem jest kontrolowanie prędkości obrotowej kół i poprawianie przyczepności podczas jazdy. Na co dzień można nawet nie wyczuć, że ASR się włączył, ale jest bardzo pomocny w wielu sytuacjach.
Wspomaga kierowcę przede wszystkim podczas pokonywania zakrętów, zwłaszcza zimą. System zapobiega wpadnięciu samochodu w poślizg. Jest także przydatny podczas jazdy na wzniesieniu po śliskiej nawierzchni. ASR wkracza do akcji przy ruszaniu, zwłaszcza gdy istnieje ryzyko ślizgania się opon na błocie, wodzie lub lodzie.
Zobacz także: Chcesz, żeby samochód pachniał jak nowy? Zapomnij o olejkach i zawieszkach, lepiej kup kostkę mydła
Jak wspomniano wyżej, system ASR włącza się samoistnie, dzięki układowi elektronicznemu oraz czujnikom zamontowanym w kołach. Gdy zarejestrowane zostaną różnice w prędkościach obrotowych poszczególnych kół, ASR uruchomi się i będzie je hamował. Aby wszystko odbyło się bezpiecznie, mechanizm może wykorzystać hamulce. Są jednak jeszcze dwie metody, np. przymknięcie przepustnicy oraz opóźnienie zapłonu.
Systemu kontroli trakcji (ASR) nie powinno się wyłączać, jednak jest to możliwe. Wystarczy nacisnąć przycisk znajdujący się na desce rozdzielczej. Brak takiego wspomagania może być przydatny jedynie w specyficznych warunkach, np. podczas jazdy na torze sportowym. ASR będzie też bezużyteczny, gdy auto utknie w śniegu, błocie lub na sypkiej nawierzchni.
Z ochroną przed poślizgiem głównie kojarzy się system ABS. Czy różni się czymś od systemu kontroli trakcji? Obie funkcje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ułatwienie prowadzenia samochodu po śliskiej nawierzchni. ABS włącza się tylko podczas hamowania, gdyż ma zapobiegać blokowaniu się kół, podczas gdy ASR poprawia przyczepność.