Jazda na tym paliwie opłaca się najbardziej. Eksperci nie mają wątpliwości

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych informuje o tym, że "minister właściwy do spraw energii" ma obowiązek porównać ceny paliw przeznaczonych do samochodów osobowych, a także koszty jazdy jazdy. Zdaniem ekspertów najnowsze dane bardzo nie zaskakują, ale warto je poznać.

Ministerstwo Przemysłu przygotowało raport, z którego jasno wynika, na jakim paliwie najbardziej opłaca się kierowcom jeździć. Mogą to być szczególnie istotne informacje zwłaszcza dla tych, którzy w najbliższym czasie planują kupno lub wymianę swojego samochodu na inny.

Sprawdzeniu poddano benzynę 95 (E10), olej napędowy, gaz LPG i CNG (sprężony gaz ziemny), a także wodór i energię elektryczną. Następnie podzielono samochody osobowe na dwie grupy: 

  • auta kompaktowe (średniej wielkości zapewniające miejsce dla 5 dorosłych osób z umiarkowaną przestrzenią na bagaż);
  • SUV-y i crossovery średniej wielkości. 

Sporządzając raport, uwzględniono te samochody, które były w ostatnim czasie najczęściej rejestrowanymi pojazdami w 2023 roku.

Dane o sprzedaży i zużyciu paliwa pozyskano z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) otrzymanych od Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Informacje o średnim spalaniu są oczywiście teoretyczne, wyliczone wg cyklu WLTP, co oznacza, że realnie, niezależnie od paliwa, koszty jazdy są nieco wyższe niż podaje ministerstwo.

- informuje serwis Interia Motoryzacja.

Ranking opłacalności paliw

Jak podają eksperci, wyniki nie zaskakują. Najtaniej w Polsce wychodzi jazda na LPG. Na drugim miejscu znalazło się paliwo, które próbuje zwalczać Unia Europejska oraz ekolodzy - czyli olej napędowy. Trzecie miejsce należy do benzyny. Kolejne miejsce, jest nie lada ciekawostką, ponieważ zajmuje je gaz CNG. Jak łatwo się było domyślić, jazda samochodami elektrycznymi nie jest zbyt opłacalna. "Koszt przejechania 100 km kompaktowym autem elektrycznym wynosił 43,36 zł, a SUV-em - 43,36 zł." i niestety koszty stale rosną. Warto jednak wspomnieć, że zależą one również od sposoby ładowania samochodu. Na ostatnim miejscu w rankingu znalazły się samochody na wodór. 

Oczywiście wyniki mogą zawierać pewien margines błędu i należy je potraktować jedynie jako wskaźnik. 

Więcej o: