Samochód gubi płyn chłodniczy? Przyczyną może być ten element. To sygnał alarmowy i zapowiedź awarii

Duży ubytek płynu chłodniczego to bez wątpienia sytuacja, która powinna cię zaniepokoić. Pod samochodem da się wtedy zauważyć charakterystyczne plamy. Wyjaśniamy, jakie są najpopularniejsze przyczyny wycieku.

Rolą układu chłodzenia jest utrzymywanie stałej, określonej temperatury silnika. Niewielkie ubytki są normalne i nie powinny cię martwić. Problem pojawia się w momencie, gdy płynu chłodzącego drastycznie ubywa i wycieka on na ulicę. Nie wolno tego bagatelizować, bo niedobór może skutkować mniej lub bardziej poważnymi awariami, np. przegrzaniem auta albo uszkodzeniem pompy wody.

Zobacz wideo Poranne skrobanie szyb? Koniec z tym! Zrób sobie płyn do odmrażania!

Jak sprawdzić płyn chłodniczy w samochodzie? Poradzi sobie z tym nawet laik

Właściwy poziom płynu chłodniczego ma wpływ na żywotność samochodu. Jeśli chcesz sprawdzić, czy w zbiorniku znajduje się prawidłowa ilość, musisz poczekać, aż silnik ostygnie po pracy. Po otwarciu maski znajdź pojemnik w białym, kremowym albo przezroczystym kolorze. W górnej części znajduje się korek z oznaczeniem termometru. Ciecz eksploatacyjna może mieć barwę czerwoną, różową, fioletową, niebieską albo pomarańczową. Jej prawidłowy poziom mieści się między wskaźnikami MIN i MAX. Jeśli płynu zdecydowanie jest za mało, koniecznie go uzupełnij.

Ubytek płynu chłodniczego
Ubytek płynu chłodniczego pexels.com/Kampus Production

Ubytek płynu chłodniczego. 5 najpopularniejszych przyczyn wycieku

Utrata płynu chłodniczego jest dopuszczalna w granicach ok. 0,5 l rocznie. Przyjmuje się, że to naturalne następstwo eksploatowania pojazdu. Jeśli ciecz będzie wyciekać i ciągle będzie jej za mało, warto udać się do mechanika w celu diagnostyki. Do najczęstszych przyczyn ubytku należą:

  • problemy z ciśnieniem w układzie chłodzenia,
  • uszkodzenie chłodnicy,
  • awarie pomp wodnych,
  • problem z uszczelką pod głowicą,
  • nieszczelność w wężach.

Każda z nich może wynikać z korozji, uszkodzeń mechanicznych albo zużycia materiałów. Zdarza się też, że dzikie zwierzęta (szczury, kuny) mogły pogryźć przewody układu chłodzącego. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: