Wygrałem z autem elektrycznym, ale przegrałem ze skuterem. Pojechałem hybrydą w porannych korkach w stolicy

Elektrykiem szybciej w porannych korkach w Warszawie? I tak, i nie. Okazuje się, że nawet ogromnym hybrydowym koreańskim SUV-em można sprawnie pokonać korki w stolicy. Tym razem mi się udało, ale to wcale nie musi być regułą.

Może weźmiesz udział w warszawskim teście mobilności – zapytał mój szef. Pytanie retoryczne? Zawsze mogłem odmówić. Cóż, czemu nie – odpowiedziałem. Podjąłem się dość szczególnego wyzwania. Świadomie zdecydowałem się na jazdę w porannych godzinach szczytu (zwykły dzień roboczy w połowie września), by niemal z końca miasta dostać się do centrum Warszawy. Nie byłem sam. Punktualnie o 8 rano, wystartowało ponad 40 uczestników aż z sześciu różnych lokalizacji. Cel to ul. Giełdowa w okolicach Ronda Daszyńskiego.

Zobacz wideo Jak zły jest stan infrastruktury ładowania w Polsce? Rozmawiam z Prezesem Volvo Car Poland - Emilem Dembińskim [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Miejsca startu warszawskiego testu mobilności

  • Radzymińska 116. Targówek Mieszkaniowy
  • Marsa 56c. Gocławek
  • Bartycka 26/16a. Siekierki
  • Kuropatwy 41. Mysiadło
  • Batalionów Chłopskich 73. Bemowo-Chrzanów
  • 3 Maja 81. Mościska
Test mobilności Arval. Trasy w porannych korkach do centrum
Test mobilności Arval. Trasy w porannych korkach do centrum Arval

A czym podróżowali? W każdym z miejsc mieli do dyspozycji samochody elektryczny i hybrydowy, skuter elektryczny, rowery (konwencjonalny i wspomagany silnikiem na prąd), komunikację miejską czy różne środki transportu w ramach nowej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass. Jak na motoryzacyjną redakcję przystało, wybrałem samochód. Moim środkiem transportu został duży hybrydowy SUV Hyundai Santa Fe.

 

Gdy Google Maps prowadzi inaczej niż NaviExpert. Różnice spore

Przyznaję, że miałem niezły orzech do zgryzienia. Jaką trasę wybrać, gdy rzadko kiedy przemieszczam się po tej okolicy? Uznałem, że sięgnę po nawigację w telefonie. A właściwie to dwie nawigacje. Sprawdziłem, co proponowały Google Maps i NaviExpert. Tego dnia nie były zgodne i poprowadziły zupełnie inaczej przez Warszawę, której mapa mieniła się w czerwonych barwach i licznych zatorach. Zaufałem NaviExpertowi, który wyznaczył trasę tak, by ominąć remontowany odcinek Trasy Łazienkowskiej.

Oczywiście to nie był wyścig. Wszyscy byli zobligowani do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Od razu założyłem, że w korkach nie mam szans ze skuterem elektrycznym. Przyjąłem, że na metę wcześniej dotrze także kierująca autem na prąd. W końcu trudno przecenić przywilej jazdy buspasem dla kierujących elektrykami. Prowadząc hybrydę, muszę grzecznie stać w korku.

Trasy przejazdu wyznaczone przez NaviExpert. Wielki test mobilności Arval
Trasy przejazdu wyznaczone przez NaviExpert. Wielki test mobilności Arval Tomasz Okurowski
 

Na mecie zameldowałem się po 40 minutach. I tak oto odnotowano mój czas netto. Doliczono mi jeszcze kolejne 8 minut. Tyle potrzebowałem na znalezienie wolnego miejsca parkingowego i spacer do wskazanego punktu. Tym samym udało mi się wyprzedzić samochód elektryczny (okazało się, że kierująca wybrała Google Maps, które wyznaczyło bardziej zakorkowaną trasę) oraz podróżujących komunikacją miejską i transportem w ramach karty Mobility Pass (tramwaj i Uber). A czas rowerzystów? Całkiem imponujący. Dotarli tuż po tym jak znalazłem wolne miejsce parkingowe.

Wyniki przejazdu w teście mobilności Arval. Trasa w porannych korkach z Marsa do centrum
Wyniki przejazdu w teście mobilności Arval. Trasa w porannych korkach z Marsa do centrum Arval
Wielki test mobilności Arval 2024
Wielki test mobilności Arval 2024 Tomasz Okurowski

A jak to wyglądało w przypadku pozostałych tras? Łatwo wskazać zwycięzców. Innymi słowy, jednoślady górą. Ale to niejedyny wniosek. Organizatorzy testu włożyli sporo wysiłku w przeanalizowanie tras, wyliczenia emisji, zużycia paliwa i szacunkowych kosztów. Szczegóły znajdziesz w galerii dołączonej do tekstu.

Wnioski analityków Arval po teście mobilności w Warszawie

  • Najbardziej efektywny środek transportu w mieście – rowery i skutery elektryczne
  • Najtańszy środek transportu – rower konwencjonalny
  • Najszybszy środek transportu w mieście – skuter
  • Ekologiczna jazda autem po mieście. Elektryki mają minimalną przewagę nad naładowaną hybrydą plug-in
  • Pojedyncze przejażdżki autem elektrycznym mogą być tańsze niż jazda komunikacją miejską
  • Komunikacją miejską dojedziesz szybciej niż autem (najdłuższe trasy z przedmieść do centrum)
  • Koszty parkowania samochodu spalinowego w płatnej strefie w stolicy może przekroczyć nawet 10 tys. zł rocznie
 
Więcej o: