Co piąta nowa opona kupowana w Polsce jest oponą wielosezonową. Nawet 20 proc. kierowców rozważa ten sam wybór podczas kolejnej wymiany ogumienia na nowe. Czy zatem tak duża ilość kierowców może się mylić? Konsumenci otoczeni są różnymi mitami na temat opon całorocznych. Czas je zatem obalić i wskazać, jaka jest prawda.
Przykładem, który mówi o nieprawdziwości tej tezy, jest chociażby najnowszy test opon całorocznych magazynu Auto Bild. Biorący w nim udział Dunlop All Season 2 otrzymał ocenę "najlepsza" pod względem przebiegu. Model zaoferował zdaniem redaktorów niemieckiego magazynu "najdłuższy przebieg w teście".
Tak naprawdę czynników, które wpływają na żywotność bieżnika, należy poszukiwać gdzieś indziej. Są to błędy dotyczące ciśnienia powietrza w kołach czy usterki zawieszenia. A to, że ogumienie wielosezonowe szybciej wymaga wymiany od sezonowego, jest jakby oczywiste. W końcu to opona, którą eksploatuje się przez cały rok, a nie tylko w ściśle określonym sezonie.
To jedna z większych bzdur, jaką można powiedzieć na temat ogumienia wielosezonowego. Szczególnie że modele te otrzymują homologację zimową. Wyraża ją oznaczenie trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu naniesione na ścianę boczną.
Warto w tym punkcie dodać, że oznaczenie takie to nie wynik fantazji producenta. Ogumienie przed otrzymaniem homologacji musi przejść ściśle określoną fazę testów. Te są narzucone i kontrolowane przez UE. 3PMSF gwarantuje zatem standaryzację oraz mówi o realnych możliwościach drogowych zimą. Najlepiej obrazuje to fakt, że ogumienie całoroczne potrafi pojawiać się w zimowych testach opon. I radzi sobie lepiej od niektórych rywali typowo zimowych.
Bieguny są dwa. Jedni uważają, że opony wielosezonowe nie sprawdzają się zimą. Inni z kolei, że słabo radzą sobie latem. To również bzdura. Współczesna technologia mieszanki gumowej i architektury bieżnika sprawia, że wielosezonówka radzi sobie także na suchym i rozgrzanym asfalcie. Utrzymuje wysoki poziom trakcji. Powiem więcej, na rynku spotykane są nawet modele o nieco bardziej sportowej charakterystyce, które sprawdzą się w mocniejszych modelach aut.
Żeby przekonać się o tym, że powyższy mit nie jest prawdziwy, wystarczy przejrzeć ofertę poszczególnych modeli. Ta jest dedykowana szerokiemu zakresowy rozmiarów. Często pokrywa on praktycznie wszystkie potrzeby rynku i zawiera wersje dedykowane felgom o wielkości od 14 do 19 czy czasami nawet 21 cali. Dla przykładu Pirelli stworzyło model, który jest dedykowany sportowemu SUV-owi Lamborghini Urus.
Nowoczesne opony całoroczne są zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne osiągi w różnych warunkach. Dzięki temu nadają się do użytku przez cały rok. I wcale nie w warunkach kompromisu czy rezygnowania z pewnych właściwości ogumienia. Możliwości takie daje technologia. Szczególnie że producenci opon każdego roku wydają setki milionów euro na prace rozwojowe nad kształtem bieżnika czy składem mieszanki gumowej.