Nowe ceny paliw od poniedziałku. Tyle zapłacimy za benzynę, diesla i LPG 21 października. Prognoza

Ostatnie tygodnie przyniosły kierowcom nieprzyjemne niespodzianki w postaci wzrostu cen paliw na stacjach. Tym razem jednak analitycy firmy Reflex mają umiarkowanie dobre wiadomości dla polskich kierowców.

Jak wynika z najnowszych danych firmy Reflex, średnie ceny benzyny Pb 95 oraz oleju napędowego przekroczyły poziom 6 zł/l, natomiast autogaz osiągnął wartość 3 zł/l. To znaczny wzrost, szczególnie w przypadku autogazu, którego cena na takim poziomie nie była notowana od końca 2023 roku.

Obecna sytuacja na rynku paliw

Na dzień 18 października średnie ceny paliw wynosiły:

  • Benzyna bezołowiowa 95: 6,02 zł/l (+6 gr/l)
  • Benzyna bezołowiowa 98: 6,77 zł/l (+5 gr/l)
  • Olej napędowy: 6,10 zł/l (+8 gr/l)
  • Autogaz: 3,00 zł/l (+10 gr/l)

Wzrosty te są niepokojące, jednak analitycy przewidują, że w nadchodzących dniach powinniśmy zobaczyć stabilizację cen detalicznych. Ostatnie korekty na rynku hurtowym mogą wskazywać na zahamowanie dalszych podwyżek, co jest pozytywną wiadomością dla kierowców, bo i tak ceny mimo ostatnich podwyżek znajdują się na niższych pułapach, niż chociażby jeszcze kilka miesięcy temu.

Zobacz wideo

Ceny ropy naftowej, a rynek paliw

Reflex zwraca jeszcze uwagę na sytuację na rynku ropy naftowej. Ceny ropy Brent spadły o prawie 5 USD, osiągając wartość około 74 USD/bbl. To wynik obaw o popyt oraz nadpodaż, zwłaszcza jeśli OPEC+ zdecyduje się na zwiększenie produkcji w grudniu.

Międzynarodowa Agencja Energii (IEA) prognozuje też, że w 2024 roku światowa konsumpcja ropy wzrośnie o około 1 mln bbl/d. Z kolei OPEC przewiduje wzrost na poziomie 1,9 mln bbl/d w 2025 roku. Mimo tego, w przyszłym roku na rynku może wystąpić nadpodaż, co może przyczynić się do wzrostu zapasów ropy, które obecnie są na najniższym poziomie od 7 lat.

Podsumowanie

Sytuacja na rynku paliw w Polsce jest dynamiczna, a wzrosty cen mogą wpływać na codzienne wydatki kierowców. W najbliższych dniach przewiduje się stabilizację cen, jednak wszystko będzie zależało od dalszego rozwoju sytuacji na rynku hurtowym oraz decyzji OPEC+ oraz sytuacji na Bliskim Wschodzie. Kierowcy powinni być przygotowani na ewentualne zmiany.

Jak oszczędzać paliwo? Oto kluczowe zasady ecodrivingu

Co zrobić, aby zaoszczędzić paliwo? Istnieją cztery podstawowe nawyki, które warto wdrożyć:

  • Hamowanie silnikiem. Po zwolnieniu pedału gazu w nowoczesnych silnikach zapotrzebowanie na paliwo spada do... ZERA! To nie żart! Dodatkowo hamowanie silnikiem w połączeniu z odpowiednim planowaniem pozwala oszczędzać na elementach układu hamulcowego.
  • Planowanie manewrów z wybszedzeniem. Kierowca powinien zwracać uwagę na sygnalizację świetlną oraz zachowania innych uczestników ruchu. Przyspieszanie, gdy światło zmienia się na czerwone lub pojazd z przodu zwalnia, to czyste marnotrawstwo. W takiej sytuacji lepiej odpuścić gaz i hamować silnikiem.
  • Płynna jazda. Należy unikać nagłego hamowania i mocnego przyspieszania, ponieważ obie te sytuacje prowadzą do dużych strat energii. Czy to oznacza, że samochód należy rozpędzać wolno i stopniowo? Niekoniecznie. Kierowca może ruszyć dynamicznie, a po osiągnięciu odpowiedniej prędkości zwolnić gaz. Dynamicznie, ale nie w stylu „gaz do dechy" z piskiem opon – raczej zdecydowanie.
  • Dbanie o optymalne obroty. Nie chodzi o to, by słuchać komputera pokładowego i jechać 40 km/h na szóstym biegu. Niższe przełożenia mogą być korzystne, o ile kierowca kontroluje optymalne obroty. Optymalne obroty silnika to te, które zapewniają pełen moment obrotowy, co może być na poziomie 1600, 2000 czy 2200 obr./min, w zależności od warunków.
Więcej o: