Według GDDKiA budowa beskidzkiego odcinka drogi S1 jest jednym z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć drogowych w całym kraju. Droga ekspresowa S1 przecina w tym miejscu Beskidy, dlatego trzeba było wybudować tu m.in. dwa dwukomorowe tunele i estakady, których wysokość sięga nawet kilkudziesięciu metrów. Prace zbliżają się ku końcowi. Drogowcy zapowiedzieli otwarcie tego trudnego w budowie, ale bardzo widowiskowego odcinka tuż na początku 2025 roku. Na koniec czerwca zaawansowanie rzeczowe wyniosło 78,7 procent. Oto najnowszy film z lotu ptaka nad budową trasy.
Przypominamy, że umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych podpisano 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Jednak w związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót (m.in. zawałem tunelu), dopuszczenie do ruchu całego odcinka S1 mocno się opóźniła.
S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina - Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek Pyrzowice - Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej. Wartość tych inwestycji przekroczyła 4 mld zł.
Droga ekspresowa S1 jest częścią korytarza VI Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Trasa ta biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Aktualnie częściowo jest to droga ekspresowa, a częściowo droga główna ruchu przyspieszonego (GP), ale po zakończeniu prac cały odcinek S1 będzie klasyfikowany już jako droga ekspresowa.
Źródło: GDDKiA, Studio Wizjer