To koniec elektryków? Producenci wycofują się ze swoich planów. Wiadomo, czym chcą je zastąpić

Czy to koniec samochodów elektrycznych? Na razie to nic pewnego, ale na rynku elektryków zaszły spore zmiany. Producenci wycofują się ze swoich planów i stawiają na coś innego. Rośnie zainteresowanie autami hybrydowymi.

Na świecie najwięcej samochodów elektrycznych produkują Chiny, w Europie zaś prym wiodą Niemcy. Okazuje się jednak, że w tym kraju sprzedaż elektryków spada. W 2023 roku co czwarty sprzedany samochód był elektryczny, ale niemiecki rynek motoryzacyjny zaliczył tąpnięcie. Giganci motoryzacyjni powracają do produkcji aut spalinowych.

Zobacz wideo Elektryczne samochody? Derski: Jeszcze w latach 50. będziemy użytkować samochody spalinowe!

Co się dzieje z autami elektrycznymi? Producenci wycofują się z planów. To może być koniec elektryków

Popyt na elektryki maleje i jest niższy, niż zakładano kilka lat temu. Ford, który ogłosił, że od 2030 roku będzie sprzedawał tylko elektryki, już wycofał się z tego pomysłu. Volkswagen zamknął fabrykę w Brukseli, ponieważ zainteresowanie nowym bezemisyjnym modelem Audi Q8 E-tron było zbyt małe. 

Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne. Czy elektryk jest eko? Fot. Rathaphon Nanthapreecha / Pexels.com

W pierwszym kwartale 2024 roku zarejestrowano w Niemczech 11,9% elektryków. Rok temu było ich 16%, a francuski dostawca motoryzacyjny OPmobility szacuje, że produkcja elektryków spadła do 45% wobec założeń na rok 2024. Zanotowano jednak większe zainteresowanie autami hybrydowymi. Czy to one zastąpią elektryki i spalinówki?

Hybryda czy elektryk? Różnice są spore. Producenci samochodów stawiają na plug-in

Hybrydy mają przewagę nad elektrykami - większy zasięg, szybkie tankowanie, a auta plug-in można ładować z zewnętrznego źródła, a więc również i one mogą być bezemisyjne. Rozwój hybryd zapowiedziały największe marki między innymi Mercedes, Ford i Volkswagen. Spadek zainteresowania samochodami elektrycznymi wynika z inflacji, kiepskiej infrastruktury ładowania, likwidacji programów dopłat do zakupu bezemisyjnych aut i wciąż stosunkowo wysokimi cenami zakupu. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: