Olbrzymie inwestycje w PKP Intercity. Podpisano kontrakt na ponad 4,2 mld złotych

PKP Intercity ma ambitny plan rozwoju. Do 2030 roku przewoźnik przeznaczy aż 27 mld na zakup nowego taboru oraz rozwój stacji postojowych. Właśnie podpisało kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Wartość umowy wynosi ponad 4,2 mld złotych.

Umowa podpisana z firmą H.Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych to wynik rozstrzygniętego w marcu tego roku przetargu na dostawę 300 wagonów. Kontrakt o wartości dokładnie 4,239 mld zł przewiduje możliwość dokupienia dodatkowych 150 wagonów. Jeżeli PKP zdecyduje się na taki krok, kwota wzrosłaby do 6,358 mld zł, będąc tym samym największą inwestycją w historii przewoźnika.

Zobacz wideo

PKP Intercity z kontraktem na nowe wagony

Jak przekazało PKP Intercity, zamówione wagony o różnej klasie oraz zastosowaniu będą dostosowane do kursowania z prędkością 200 km/h i pozwolą na realizowanie nie tylko połączeń krajowych, ale również międzynarodowych. Mowa o 38 wagonach przedziałowych pierwszej klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych i 80 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 38 wagonów przedziałowych drugiej klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, 40 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy z miejscami do przewozu rowerów, 38 wagonów restauracyjnych oraz 26 wagonów dzienno-nocnych z leżankami. Pierwsze wagony trafią do przewoźnika w 2026 roku. Ostatnie dostawy zaplanowane są na 2030 rok.

"Dzisiaj zamawiamy 300 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia dodatkowo 150. To jest kontrakt największy, jeżeli chodzi o liczbę zamawianych wagonów jednorazowo, a także największy, jeżeli chodzi o wysokość kontraktu. Dzisiejszy kontrakt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony pasażerów" - stwierdził minister infrastruktury Dariusz Klimczak

PKP inwestuje w rozwój

Co więcej, oprócz zakupu nowych wagonów PKP Intercity podpisało również umowę na przebudowę stacji postojowej Przemyśl Bakończyce. W ramach inwestycji powstanie tam również specjalna ekologiczna myjnia. Wartość umowy wyniosła niecałe 340 mln zł. Za jej zrealizowanie odpowiedzialne będzie konsorcjum firm KZN Rail i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony.

Łączna wartość dotychczas podpisanych z polskimi firmami umów wynosi blisko 17 mld zł. W ich skład wchodzą kontrakty zawarte z takimi przedsiębiorstwami jak Newag, Pesa, czy wspominym H. Cegielski. "Myślę, że są to ogromne zamówienia - zamówienia, które zmienią oblicze PKP Intercity i polskiej kolei" - stwierdził prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Nie da się ukryć, że nowe inwestycje są niezwykle potrzebne. Największy polski przewoźnik w samym tylko 2023 roku umożliwił podróż ponad 68 mln pasażerom, co jest najlepszym wynikiem w jego historii. Dla porównania, w 2023 roku z połączeń realizowanych przez PKP Intercity skorzystało ponad 60 mln osób.

Więcej o: