• Link został skopiowany

Stało się. Czarne skrzynki w nowych samochodach już są obowiązkowe

Od 7 lipca 2024 roku w Unii Europejskiej wszystkie nowo rejestrowane samochody kategorii M1 (osobowe) i N1 (dostawcze do 3,5 t) muszą być wyposażone w tak zwane czarne skrzynki.
We Wrześni rozpoczęła się produkcja nowego Volkswagena Craftera
Fot. Volkswagen

Rejestratory danych zdarzeń EDR (Event Data Recorder), nazywane potocznie czarnymi skrzynkami, muszą znaleźć się na wyposażeniu nowych samochodów rejestrowanych w Unii Europejskiej. Urządzenia te mają na celu rejestrację parametrów jazdy i okoliczności wypadków, co może pomóc w ustaleniu ich przyczyn i przebiegu. 7 lipca 2024 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144. Co z autobusami i pojazdami ciężarowymi powyżej 3,5 tony? W takich pojazdach EDR będzie montowany obowiązkowo od 7 stycznia 2026 roku.

Rejestratory będą zapisywać dane przez pięć sekund zdarzeniem drogowym i po nim, a dostęp do nich będą mieć wyłącznie upoważnione osoby, takie jak służby ratunkowe, śledczy, eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego, producenci pojazdów oraz warsztaty naprawcze. 

Upowszechnienie EDR to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Dane mogą pomóc w wyjaśnianiu zdarzeń drogowych i ich zapobieganiu w przyszłości. Dzięki nim możliwe będzie wprowadzenie skuteczniejszych działań prewencyjnych, co przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych i poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

Monitoring i zapis parametrów

Instytut Transportu Samochodowego wylicza, jakie parametry będą monitorować i zapisywać czarne skrzynki. Będą to: przyspieszenie wzdłużne i boczne, ruch obrotowy pojazdu, ciśnienie w układzie hamulcowym, kąt obrotu kierownicy, prędkość obrotowa silnika, tryb pracy skrzyni biegów, stopień otwarcia lub zamknięcia przepustnicy, prędkość jazdy i moment obrotowy. Działanie systemów bezpieczeństwa, takich jak poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i ich napinacze, również będą rejestrowane.

W przypadku wypadków śmiertelnych, gdy nie było świadków, dane EDR mogą dostarczyć niezbędnych informacji o przebiegu zdarzenia. Mogą też służyć jako dowód w sądzie, gdy pojawia się spór co do wypadku. Analiza danych z EDR jest również istotna do opracowywania nowych systemów bezpieczeństwa i do szkolenia kierowców, co może prowadzić do poprawy ich nawyków.

Dane objęte ochroną 

Zgodnie z unijnymi przepisami producenci pojazdów muszą zapewnić, że dane z rejestratorów EDR są chronione przed manipulacją i będą anonimowe. Informacje mają być dostępne w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, bez możliwości identyfikacji osoby fizycznej. Producenci muszą również udostępniać dane techniczne i narzędzia diagnostyczne potrzebne do pozyskiwania i interpretacji danych z EDR. Dane te mają być dostępne przez standardowe interfejsy i odpowiednio zabezpieczone przed nieautoryzowanym dostępem. Komisja Europejska wprowadza również znormalizowane protokoły komunikacyjne ułatwiające dostęp do informacji z EDR.

Zobacz wideo
Więcej o: