Yaris-skandalista kończy właśnie 25 lat. Mała Toyota mocno dojrzała przez lata

Yaris ma naprawdę wielkie zasługi. Zdobył aż dwa tytuły Car of the Year, jego globalna produkcja przekroczyła 10 mln sztuk i był pierwszą hybrydą w segmencie aut miejskich. Mała Toyota kończy właśnie 25 lat. Warto zatem opowiedzieć o tym modelu szerzej.

Prezentacja Toyoty Yaris pod koniec 1998 r. była prawdziwym przełomem. Bo przełomowa stała się przede wszystkim stylizacja auta. Obły i w tamtym czasie futurystyczny kształt nadwozia połączony z wyświetlaczem w miejscu zegarów wyróżniał się z tłumu. I to nie tylko na tle mocno skostniałej stylistycznie i technologicznie poprzedniczki – modelu Starlet, ale także wszystkich innych hatchbacków segmentu B końca XX wieku. To wywołało prawdziwy skandal motoryzacyjny. Toyota nie słynęła bowiem z tak odważnych projektów. Produkcja Yarisa wystartowała w styczniu 1999 r.

Zobacz wideo Wyszedł zza stojącego auta wprost pod koła jadącej skody

Sukces Yarisa był sukcesem skrojonym głównie pod Europę

Ciekawostka w tym punkcie jest taka, że Yaris powstał głównie pod kątem rynku europejskiego. Dlatego nadwozie było projektowane w europejskim centrum marki ED2, a głównym projektantem został Grek – Sotiris Kovos. W wersji od 2001 r. europejska była także produkcja modelu. Ten zaczął być montowany w nowo wybudowanym, francuskim zakładzie Toyoty. A słowo "europejski" pasuje jeszcze do nazwy modelu. Bo Yaris pochodzi od Charis. To liczba pojedyncza wyrazu Charites, który oznacza greckie boginie uroku i piękna.

Produkcja pierwszej generacji zakończyła się z bilansem na poziomie 1,2 mln sztuk. Piękny wynik, powiecie? To pewne. Choć dalszych sukcesów również Yarisowi nie zabrakło. Warto tylko wspomnieć o tym, że:

  • 10 mln sprzedanych sztuk sprawia, że Yaris choć najmłodszy, idzie ramię w ramię z takimi sprzedażowymi hitami Toyoty, jak Corolla, Camry, RAV4, Hilux czy Land Cruiser.
  • prawdziwą legendą stał się silnik 1.0 z rodziny KR. 3-cylindrowy benzyniak zaoferował kierowcom 68 koni mechanicznych. Był tytanicznie trwały i potrafił jeździć na kropelce. Jest produkowany w zmodyfikowanej formie aż do dziś. Dziś jest montowany w modelu Aygo i ma 72 konie.
  • rosnący popyt na Yarisa w Europie sprawił, że w 2021 r. Toyota zwiększyła moce produkcyjne. Samochód zaczął opuszczać także linię taśmy w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Czech Republic w Kolinie.
  • od czterech lat z rzędu jest najpopularniejszym autem segmentu B na świecie, a w Europie należy do Top 10 najchętniej kupowanych samochodów.
  • współczesny Yaris ma także polski akcent. W fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku powstają silniki benzynowe, silniki elektryczne i hybrydowe przekładnie stosowane w modelu.
Nowa Toyota Yaris
Nowa Toyota Yaris fot. ŁK

Yaris dba o tradycję. Dopracowuje hybrydy i rozbudowuje gamę

Na początku trzeciej dekady XXI wieku Yaris złapał nowy oddech. A wszystko za sprawą czwartej generacji modelu. Auto otrzymało jeszcze mocniejszą i bardziej dynamiczną hybrydę (ta ma 116 koni mechanicznych), która stopniowo przejmuje sumaryczną sprzedaż. A dodatkowo efektowną stylizację, szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa i dobrze zestrojone zawieszenie. Yaris przestał być jednak skandalistą. Stał się raczej elegancikiem, który wyróżnia się z tłumu wyczuciem stylu. Te wartości sprawiły, że Yaris po raz drugi w swojej historii stanął na najwyższym podium konkursu Europejskiego Samochodu Roku. Zdobył tę nagrodę w 2021 r.

Czwarta wersja Yarisa jest o tyle ciekawa z punktu widzenia kierowców, że oznacza także rozszerzenie gamy. To ona stała się punktem wyjścia dla nowego crossovera Toyoty, a więc Yarisa Crossa. Modelu, który wyśmienicie radzi sobie w segmencie B-SUV. To także Yaris IV w dużej mierze stał się podstawą do stworzenia prawdziwie sportowej wersji – GR Yarisa.

Więcej o: