Samochodowy rezonans magnetyczny. Skaner AI wykrywający usterki w kilka sekund już działa

Sztuczna inteligencja (AI) przeniknęła już do naszych samochodów poprzez oprogramowanie, ale jej potencjał sięga znacznie dalej. Kolejnym krokiem milowym jest system przyjęty przez kilku amerykańskich dealerów wykorzystujący AI do wstępnych inspekcji pojazdów.

Findlay Cadillac w Henderson jest pierwszym dealerem w Las Vegas, który zainstalował system automatycznej inspekcji pojazdów, opracowany przez firmę UVEye. Dziś technologia ta jest już wdrożona u 300 dealerów w całym kraju i skraca znacząco wizzytę w warsztatach.

Jak dział samochodowy rentgen?

Proces jest bardzo prosty i nie trwa dłużej niż minutę. Klient przejeżdża przez duży skaner, który robi wiele zdjęć samochodu z różnych kątów – w tym od spodu. Następnie obrazy są przetwarzane przez oprogramowanie AI, które wykrywa wszelkie defekty na zewnętrznej powierzchni, oponach i widocznych elementach mechanicznych.

Po około 30-45 sekundach klient otrzymuje „pełny raport o stanie" swojego pojazdu. W zależności od wyników, mechanicy dealera mogą zająć się ewentualnymi problemami, zapewniając, że samochód po wizycie będzie bezpieczny na drodze.

Jak zauważyła stacja KTNV, proces można opisać jako rezonans magnetyczny dla samochodów. Emmanuel Epino, Generalny Menedżer w Findlay Cadillac, chwali system wspomagany AI za jego "wysoką dokładność", dodając, że znajduje on rzeczy, które czasem mogą umknąć uwadze mechaników. Daniel Frandsen z UVEye powiedział, że ich zautomatyzowany system inspekcji pojazdów może szybko wykrywać defekty, takie jak wyciek oleju, co normalnie wymagałoby dużo więcej czasu na podniesienie pojazdu i dokładne sprawdzenie przez technika.

Zobacz wideo

W tym przypadku AI ma nie odbierać pracy

I teraz najważniejsze pytanie: W przypadku Findlay Cadillac, przyjęcie AI nie spowodowało utraty miejsc pracy w dziale serwisowym. Zamiast tego, stworzyło dodatkową pracę dla techników, trzymając ich zajętych naprawami, które w przeciwnym razie mogłyby pozostać niezauważone.

Według Generalnego Menedżera, "jedyną osobą, która może odczuwać ból z powodu spotkania z AI, jest klient", z powodu potencjalnych kosztów, jeśli system wskaże wcześniej nieznany defekt. Jednakże zauważył, że lepiej jest wykryć potencjalne problemy z samochodem wcześniej, aby mogły zostać naprawione zanim spowodują jakiekolwiek problemy na drodze.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.