• Link został skopiowany

Koniec z żarówkami H4 i H7. Czy można wymienić je na oświetlenie LED? W Polsce są specjalne przepisy

W Polsce zgodnie z przepisami nie wolno montować lamp LED zamiast fabrycznego oświetlenia. Problem pojawia się jednak z tym, że żarówki H4 i H7 odchodzą do lamusa. Co więc zrobić? Czy decydować się na retrofity LED, mimo że nie są w pełni legalne?
Porzucony samochód w Lublinie.
Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Wyborcza.pl

Większość starszych samochodów ma oświetlenie halogenowe, które opiera się na żarówkach dwóch typów: H4 i H7. W nowych modelach stosuje się natomiast zdecydowanie nowocześniejsze oświetlenie, przez co wspomniane tradycyjne żarówki, tracą na popularności. Na co więc je wymienić?

Zobacz wideo Co zrobić, gdy nie zgadzasz się z mandatem?

Zamienniki dla żarówek H4 i H7

Mogłoby się wydawać, że najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana H4 i H7 na żarówki LEDowe, znacznie wydajniejsze i niewiele droższe. Emitują wyraźne światło o białej barwie, a jednocześnie oświetlają drogę na szerszej połaci. Cechuje je również wytrzymałość, albowiem ich realna trwałość to nawet trzy tysiące godzin świecenia. Takiego typu lampy LED, zwane także retrofitami, są trwalsze i zapewniają światło z parametrami zbliżonymi do dziennego.

Retrofity LED a homologacja. Czy można ich legalnie używać?

W wielu krajach montaż retrofitów LED zamiast klasycznych halogenów jest legalny.  W Polsce jednak - jest to kwestia dość problematyczna. Nadal tego typu oświetlenie samochodowe nie jest dopuszczone do użytku na publicznych drogach. Według unijnych przepisów montowanie światła LED w pojazdach, które mają fabrycznie wdrożone reflektory halogenowe, narusza zasady homologacji pojazdu. 

Czym grozi stosowanie retrofitów LED, jeśli są zamontowane nielegalnie? Przede wszystkim w przypadku takich samochodów i kontroli policji, należy liczyć się z grzywną w wysokości od 50 złotych do nawet 3000 złotych. W trakcie kontroli, jeśli funkcjonariusz zauważy przeróbkę oświetlenia, ma prawo zatrzymać również dowód rejestracyjny. Z kolei podczas badania diagnostycznego możemy nie zaliczyć badania technicznego. 

Zakaz stosowania dotyczy reflektorów głównych, kierunkowskazów oraz lamp pozycyjnych. Co jednak ciekawe, retrofity LED można stosować legalnie i bez żadnych ograniczeń, jeśli poruszamy się:

  • w terenie poza drogami publicznymi,
  • na drogach niepublicznych,
  • na torach wyścigowych.
Więcej o: