W stolicy może powstać kolejny nietypowy most. Ratusz rozważa taką możliwość

Nowy most w Warszawie. To hasło brzmi nośnie. Tym razem jednak mówimy nie o kolejnej przeprawie, a burzeniu starej i postawieniu nowej. To raz. Dwa, w tym przypadku rowerzyści przejeżdżaliby przez Wisłę razem z pociągami.

Zielony transport w miastach wymaga wyrzeczeń, ale i innowacyjnych pomysłów. Kolejny pojawił się w Warszawie. Bo miasto wcale nie chce budować nowego mostu samodzielnie. Postanowiło "podłączyć" się do budowy nowej przeprawy średnicowej.

Zobacz wideo Pościg ulicami Warszawy zakończył się na słupie

Czy nowy most średnicowy w Warszawie dostanie kładkę rowerową?

Koncepcja nowego mostu powstała w 2019 r. Mostu, który zastąpiłby obecnie eksploatowaną przeprawę. Tą, która w aktualnej formie powstała w latach 60. XX wieku. Plany są jednak dziś rozbudowywane. Bo władze PKP – które miałyby sfinansować budowę – mówią o rozmowach z władzami Warszawy dotyczącymi połączenia przeprawy kolejowej z kładką pieszo-rowerową.

Nowe rozmowy? Nie, raczej powrót do starych. PKP już w 2019 r. rozmawiało z władzami Warszawy na temat budowy kładki pieszo-rowerowej wyznaczonej w ramach nowego mostu średnicowego. Wtedy jednak przedstawiciele stolicy nie byli zainteresowani tematem. Chodziło o koszty. Warszawy nie było stać na budowę fragmentu od przyczółków z wprowadzeniem w układ drogowy.

Nowy most średnicowy połączyłby Powiśle z okolicami Stadionu Narodowego

Dokumentacja projektowa nowej przeprawy została już złożona. Nowy most średnicowy w Warszawie cały czas jest jednak w planach. Cały czas dokumenty można zatem korygować i zmieniać. To sprawiło, że władze Warszawy postanowiły zrewidować swoją opinię. A może raczej na nowo przyjrzeć się możliwościom finansowym i technicznym przyłączenia się do inwestycji.

Zaleta kładki pieszo-rowerowej wyznaczonej w ramach nowego mostu średnicowego jest oczywista. Rowerzyści otrzymaliby płynne połączenie między Śródmieściem, Starym Miastem i Powiślem, a Pragą i okolicami Stadionu Narodowego. Z drugiej strony nadal wyzwaniem jest stworzenie rozbudowanego ciągu rowerowego w rejonie wjazdów i zjazdów z przeprawy. To oznacza potężną skalę inwestycji.

Kiedy w Warszawie pojawi się nowy most średnicowy?

Zarys koncepcji brzmi obiecująco. Samo mówienie o zbadaniu nowych możliwości może oznaczać, że kładka pieszo-rowerowa rzeczywiście powstanie. Kiedy konkretnie byłaby na to szansa? Niestety mieszkańcy stolicy muszą mocno uzbroić się w cierpliwość. Bo właśnie plany przebudowy linii średnicowej w Warszawie i budowy nowego mostu kolejowego odsunęły się w czasie. Władze PKP mówią raczej o latach 30. XXI wieku. To oznacza, że przeprawą można byłoby przejechać na drugą stronę Wisły nie wcześniej niż za dekadę.

Więcej o: