Odcinek S12 o długości blisko 23 km będzie przebiegać po nowym śladzie, unikając obszarów rolniczych i terenów zurbanizowanych, a także cennych przyrodniczo obszarów. Trasa rozpocznie się w Antoninie, łącząc się z budowaną obwodnicą Chełma, a następnie przesunie się na południe od DK12. W ten sposób uda się ominąć rezerwat przyrody Roskosz i miejscowość Pławanice. Droga połączy się również z planowaną Miejscem Obsługi Podróżnych w Teosinie oraz przekroczy linię kolejową nr 7, prowadząc do przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku.
Realizacja tego zadania obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, 16 wiaduktów (w tym trzy kolejowe) oraz 50 przejść dla zwierząt. Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę drogi wynosi miliard złotych.
Decyzja ZRID pozwoli na podział nieruchomości oraz określenie granic terenu przeznaczonego pod budowę drogi, co skutkować będzie również procedurami związanymi z wypłatą odszkodowań dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości przejętych przez Skarb Państwa.
Odcinek Chełm - Dorohusk będzie częścią planowanej drogi ekspresowej S12 między Piaskami a Dorohuskiem o łącznej długości 75 km. Pomimo wyłączenia fragmentu z pierwotnych planów ze względu na występowanie odpadów przemysłowych, inwestycja nadal ma kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury drogowej w regionie.
Wraz z budową odcinka drogi ekspresowej Chełm - Dorohusk, GDDKiA zbuduje także drogi dojazdowe dedykowane do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku, na odcinku ok. 2,5 km, od planowanego węzła Dorohusk w Okopach w kierunku granicy (po obu stronach jezdni). Akurat ta inwestycja będzie sfinansowana przez Wojewodę Lubelskiego.