Zapłaciłeś karę za parkowanie przy sklepie czy szpitalu? Masz szansę na zwrot

Koniec z wprowadzaniem w błąd i bezpodstawnym karaniem kierowców parkujących na parkingach przy szpitalach i galeriach handlowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się działaniu operatora parkingów w wielu miastach Polski. Poszkodowani mogą liczyć na zwrot niesłusznie pobranych kar.

Chcesz skorzystać z bezpłatnego parkowania przy szpitalu, centrum handlowym czy supermarkecie? To nie jest takie proste. Zwykle trzeba zarejestrować swój pojazd w parkomacie, a następnie pobrać bilet. W niektórych przypadkach należy także umieścić bilet za szybą. Sęk w tym, że nawet po spełnieniu wszystkich formalności inkasenci wystawiają wezwania do zapłaty tzw. specjalnej opłaty dodatkowej, a operator parkingu odrzuca reklamacje. Tak było w przypadku firmy WEIP, którą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz wideo Jak bezpiecznie przewieziecie waszego czworonoga w aucie? Pokazujemy solidną klatkę Thule

Po licznych skargach i dochodzeniu UOKiK uznał, że należy wyjaśnić sprawę i wszczął postępowanie. Okazało się, że przedsiębiorca nie uznawał zasadnych reklamacji (większość z kilku tysięcy rocznie) i nakładał opłaty dodatkowe nawet w sytuacji, gdy kierowca udowodnił, że w chwili wystawienia wezwania dysponował ważnym biletem parkingowym. Reklamacje odrzucano zwykle w sytuacji, gdy ważny bilet nie był wystarczająco dobrze widoczny za szybą lub kierowca miał go przy sobie. Na tym nie koniec.

Można się przestraszyć groźby windykacji

Kontrolerzy UOKiK doszukali się także niewłaściwych zapisów w regulaminach. Za wprowadzanie konsumentów w błąd oraz wywoływanie nieuzasadnionej obawy uznano m.in. ostrzeżenia o prowadzeniu postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego, oraz sugestie dotyczące formy odwołania. W analizie podkreślono, że reklamacja może mieć również inną formę niż ta, którą narzucała firma odpowiedzialna za parkingi.

Decyzją prezesa UOKiK operator parkingów został zobligowany do zwrotu niesłusznie pobranych należności z tytułu opłat dodatkowych. Zwrot należny jest wszystkim klientom (dotyczy osób, które dostały wezwanie po 1 stycznia 2020 r.), których wzywano do zapłaty, a wykazali, że posiadają ważny bilet parkingowy. Jak się o niego ubiegać? Najprościej wystarczy ponownie złożyć reklamację i powołać się na decyzję Prezesa UOKiK.

Parkomat z panelem słonecznym ulokowany na parkingu podziemnym
Parkomat z panelem słonecznym ulokowany na parkingu podziemnym fot. Michał Wolf

Znamienne, że UOKiK ograniczył się tylko do decyzji w sprawie zwrotu pobranych należności. Odstąpiono natomiast od nałożenia kary. W zeszłym roku UOKiK nie był już tak łaskawy dla innego operatora (APCOA), z którego usług korzystały znane sieci sklepów (m.in. Biedronka czy Lidl). Wówczas wydano decyzję o karze w wysokości ponad 820 tys. zł.

Więcej o: