Ranking aut dla seniora to w starzejącej się Europie temat jak najbardziej na czasie. Do tej pory jednak w komunikacji marketingowej producentów nadal dominuje wizerunek młodego klienta, który jest aktywny i mobilny. Wszyscy, jak mantrę powtarzają hasła "młody" i "aktywny", a w swoich broszurach pokazują swoje samochody na tle młodych i wysportowanych, najlepiej z deską surfingową na dachu. Jak zatem w tego typu komunikacje wpisuje się tytuł... "Najlepszego auta dla seniora"? Sprytni, zapewne to dobrze wykorzystają, bo tak naprawdę tacy właśnie klienci będą dominować w najbliższych latach w salonach samochodowych.
W tym przypadku eksperci z niemieckiej organizacji kierowali się zupełnie innymi kryteriami wyboru niż zwykle. Jak słusznie podkreślają dla seniorów często nie ma większego znaczenia, jaką moc ma samochód. Argumentem w salonie nie są dla nich technologiczne wodotryski pozwalające np. na sterowanie samochodem za pomocą smartfona. W przypadku seniorów ważniejsza jest wyprostowana i wygodna pozycja siedząca oraz możliwość wygodnego wsiadania i wysiadania.
Testujący skupili się też na prostej i intuicyjnej obsłudze auta, dobrej widoczności w każdym kierunku, tak aby nie trzeba kręcić zbytnio głowa podczas manewrowania na parkingach. W przypadku bagażnika nie najważniejsza była pojemność, ale wygodna pozycja załadunku i brak niewygodnych progów.
Dlatego też ADAC ograniczył wybór do pojazdów z czterema lub pięcioma miejscami siedzącymi o "wygodnych" wymiarach zewnętrznych. Niemieccy eksperci przyjęli następujące parametry, które według nich powinno mieć najlepsze auto dla seniora:
Dodatkowym kryterium była ocena w wewnętrznych testach przeprowadzonych przed ADAC. Z też względu przy wyborze ograniczono się wyłącznie do modeli ocenionych już przez niemieckich inżynierów pracujących w ADAC.
Jak już wspominałem, nie wszystkim producentom może spodobać się to wyróżnienie. Jak na przykład pochwalić ma się nim Seat, którego aż dwa model trafiły na listę aut przyjaznych seniorom? W końcu od lat hiszpańska marka jest kreowana na tę bardziej sportową w palecie grupy Volkswagena. Zapewne podobne odczucia może mieć Audi, którego najmniejsze crossovery wygrały w aż dwóch kategoriach cenowych. Ból głowy pr-owców jest tu jednak drugorzędną sprawą. Ranking ADAC jest ciekawą odmianą w konkursach na auto sportowe, rodzinne, czy najbardziej pojemne, które od lat przeprowadzane są przez organizację i media motoryzacyjne.
Samochody od 20 do 25 tys. euro (ceny z rynku niemieckiego):
Samochody od 25 do 30 tys. euro:
Samochody od 35 do 40 tys. euro:
Samochody od 40 do 45 tys. euro: