W fabryce Scania Production Słupsk wyprodukowano w grudniu ostatni autobus. Jak czytamy w poście zamieszczonym na facebookowym profilu zakładu - "W styczniu powinien gotowy wyjechać do klienta. Będzie to 10 413 autobus wyjeżdżający ze słupskiej fabryki". Niestety, zgodnie z planami producenta wkrótce obiekt zostanie zamknięty.
O planach dotyczących zamknięcia fabryki dowiedzieliśmy się jeszcze w maju zeszłego roku. "Nowa strategia będzie polegać na stopniowym wygaszeniu części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku, w firmie Scania Production Słupsk S.A., w pierwszym kwartale 2024 roku" - przekazano w oficjalnym komunikacie.
Wówczas producent tłumaczył decyzję niesprzyjającymi warunkami rynkowymi. "Decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów. Przekłada się to na spadek liczby zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa i choć sytuacja na rynku stopniowo się normuje, tempo odbudowy jest niewystarczające. Ponadto planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości" – wyjaśniał producent.
Spółka zadbała jednak o swoich pracowników, którzy musieli pożegnać się z pracą w zakładzie. "Oprócz wykraczających ponad obowiązek prawny odpraw, firma przygotowuje wsparcie obejmujące m.in. doradztwo zawodowe, możliwość szkoleń w celu zmiany kwalifikacji zawodowych oraz inne świadczenia" - podkreślono. Jeszcze pod koniec października zorganizowano w Słupsku targi pracy, podczas których pracownicy zakładu mogli zapoznać się z ofertą blisko 50 wystawców.
Słupska fabryka autobusów została założona w 1992 roku. Do końca maja 2023 roku zatrudnionych było w niej 847 pracowników. W regionie działa jeszcze jeden obiekt Scanii, czyli zakład produkcji podwozi typu K w Kobylnicy koło Słupska. Pracuje tam aktualnie ok. 200 osób.