Benzyna E10. Wybraliśmy samochody, w których Polak naprawdę może się naciąć

Benzyna E10 wystraszyła wielu polskich kierowców, ale tak naprawdę znakomita większość z nas nie ma się czym przejmować. Problemy z E10 ma niewiele aut. Wybraliśmy te popularniejsze modele nad Wisłą.

Za niecały miesiąc na polskich stacjach pojawi się nowe paliwo. Najtańsza i najpopularniejsza benzyna będzie miała oznaczenie E10, a nie E5, jak do tej pory. Po wynikach na naszej stronie oraz trendach Google'a widzimy, że temat benzyny E10 wyjątkowo interesuje polskich kierowców. Wcale nas to nie dziwi. "Nowa benzyna" brzmi bardzo groźnie. Możemy jednak naszych czytelników uspokoić. Większość z nas w ogóle nie musi się tym przejmować. Wielu producentów w swoich komunikatach podaje, że "wszystkie samochody są przystosowane do E10", inni podają pojedyncze przypadki swoich modeli, w których silnik może mieć problemy z E10. To wyjątki.

Zobacz wideo

Benzyna E10 - co to jest, zmiana, różnica

Benzyna E10 ma więcej biokomponentów. Etanol nazywany w tym przypadku biokomponentem ma inne właściwości niż benzyna. Jego zawartość podwyższa liczbę oktanową paliwa, ale wartość opałowa etanolu jest niższa niż benzyny. Takie paliwo jest bardziej ekologiczne. W Polsce w przyszłym roku najtańsza benzyna ma być właśnie E10. W wielu europejskich krajach jest standardem już od jakiegoś czasu. Warto w tym miejscu wyjaśnić, co oznaczają tajemnicze znaki na dystrybutorach, skoro tak zainteresowały kierowców.

W Polsce widzimy "E5" (zaraz "E10") przy benzynie i "B7" przy oleju napędowym. O co chodzi? Benzyna bezołowiowa zawiera maksymalnie pięć proc. biokomponentów, a diesel - maksymalnie siedem proc. biokomponentów.

Benzyna E10 - czy mogę tankować, gdzie sprawdzić

Najczęściej przyjmuje się, że benzynę E10 można tankować do większości samochodów wyprodukowanych na rynek europejski od 2000 roku wzwyż. Takie stanowisko ma m.in. poważany niemiecki automobilklub ADAC. Wiele instytucji wydało listy modeli, które nie są przystosowane do paliwa E10; na szczęście są to bardzo krótkie listy. Sprawdzić, czy wasz samochód będzie bez problemu pracował na E10, możecie też sprawdzić na stronie producenta. Oznaczenia dobrego paliwa umieszczane są także na klapce od wlewu paliwa.

Niedawno w Polsce uruchomiono rządową stronę, która pozwala sprawdzić, czy dany model może jeździć na benzynie E10. Znajdziecie ją pod adresem: https://e10.klimat.gov.pl/. Wystarczy wpisać markę, model i rok auta oraz, co dziwne, zadeklarować, że samochód ma napęd benzynowy. Strona czasem wyświetla błędy. Twierdzi np. że elektryczne renault zoe może jeździć na benzynie, ale w większości przypadków powinna działać dobrze. Jest też stale rozwijana.

Benzyna E10 - kto musi uważać? Wybieramy popularne modele

Postanowiliśmy z raportu Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) wybrać te samochody, które w Polsce mogą mieć problem z benzyną E10. Tak naprawdę to pojedyncze przypadki, a ostrzeżenia dotyczą tylko jednej konkretnej wersji danego auta.

  • Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003 - 2007
  • Volvo S40/V40 z jednostką 1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa
  • Toyota Avensis 2.0 1AZ-FSE oraz Avensisa 2.4 2AZ-FSE. Powstawały od lipca 2000 do października 2008
  • Lexus IS250 2.5 V6 4GR-FSE (sierpień 2005 - wrzesień 2007), GS300 3.0 V6 3GR-FSE (styczeń 2005 - wrzesień 2007) oraz LS460 4.6 V8 1UR-FSE (sierpień 2006 - wrzesień 2007)
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006),
  • Volkswagen Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004), Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004), Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004),
  • Volkswagen Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004), Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
  • Seat Leon 2.0 FSI 110 kW (od 07.2005 do 11.2006 r.), Toledo 2.0 FSI 110 kW (od 09.2004 do 11.2005 r.).
  • Audi A2 1.6 FSI (2003–2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003–2004)., A4 sedan z lat 2001–2008 oraz A4 Avant z lat 2002–2008 fabrycznie wyposażonych w ogrzewanie postojowe
  • Mercedes E10 do C200 CGI (W203), CLK 200 CGI series (C209) z lat 2002 – 2005
  • Renault Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo produkowane od 1 stycznia 2000 do 31 grudnia 2002
  • Fiat Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblo: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm³), 1.8 16V, 2.4 20V
Więcej o:
Copyright © Agora SA