Największe porty Europy. Gdańsk zaskoczył Barcelonę i Pireus

Mamy kolejny powód do zadowolenia. Gdańsk wszedł właśnie do pierwszej dziesiątki najbardziej zapracowanych portów w Europie. To dobra informacja. Jeszcze lepszą przynoszą jednak dane liczbowe. Przytaczamy je w tym materiale.

Ciekawostki dotyczące także pozamotoryzacyjnych działów gospodarki znajdziesz w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Z danych Eurostatu w roku 2022 w europejskich portach morskich przeładowano w sumie 3,48 mld ton towarów brutto. To o 0,8 proc. więcej niż rok wcześniej. To dobra informacja? Bez wątpienia tak. Fracht morski odbija się po latach kryzysu. Jest jednak jeszcze lepsza. Bo okazuje się, że według tych samych danych potężny wzrost zaliczył też port w Gdańsku.

Zobacz wideo

Port w Gdańsku wszedł do europejskiej ligi

Port w Gdańsku był swojego rodzaju rekordzistą. Bo w roku 2022 wielkość przeładunków w tym punkcie wzrosła o 40,3 proc. To potężny skok. Skutek? W sumie w Polsce przeładowanych zostało 63153 tys. ton towarów. A to daje gdańskiemu portowi dziesiątą pozycję na mapie Europy w rankingu przygotowanym przez serwis 300gospodarka.pl. W efekcie Gdańsk wszedł do ligi, w której znajduje się Amsterdam, Hamburg, Rotterdam czy Antwerpia. Jednocześnie znalazł się też na przeciwnym biegunie takich spadkowców, jak port w Pireusie w Grecji, Bremerhaven w Niemczech czy Walencji w Hiszpanii.

40 proc. wzrostu w rok. W ciągu dekady Gdańsk "urósł" o ponad 150 proc.

Roczny wzrost przeładunków w Gdańsku brzmi imponująco. Gdy jednak spojrzymy na ten sam wskaźnik w skali całej dekady, wzrost tonażu przeładunków wzrósł o 154 proc. O ile dziś w Polsce przeładowywanych jest przeszło 63 tys. ton, o tyle w roku 2012 przeładunek wynosił nieco ponad 26 tys. ton. A to nie koniec ciekawostek. Bo w danych Eurostatu warto zwrócić uwagę na:

  • W roku 2022 zasadniczym transportem w Gdańsku był węgiel. Jego przeładunek wyniósł ponad 12 tys. ton. To wzrost o 175,6 proc. Polski port osiągnął zatem kolejny sukces.
  • W czasie pandemii ilość frachtów morskich spadła. Branża zatem zareagowała obniżeniem cen. Skutkiem jest wzrost zainteresowania morskim transportem towarów, który trwa od roku 2021.
  • Ponad 63 tys. ton towarów i dziesiąta pozycja w Europie. Warto jednak pamiętać o tym, ze Gdańskowi nadal dużo brakuje do czołówki. Pierwszy w Europie jest Rotterdam. Tam w roku 2022 przeładowano jednak 424 962 tys. ton towarów. To blisko 7-krotnie więcej, niż w Polsce.
Więcej o:
Copyright © Agora SA