Język polski jest trudny? Taką opinię mógł wysunąć tylko ktoś, kto nie spotkał się z polskimi przepisami. Legislatorzy chętnie wprowadzają kolejne nowelizacje. Zapominają jednak o aktach starszych. W efekcie często kierowcy, czy też kandydaci na kierowców, stają przed prawną ścianą. Tym razem tak właśnie było w przypadku wojskowych.
Ustawa o obronie ojczyzny mocno rozbudowała, a właściwie to stworzyła instytucję żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. I to akurat dobrze. Niestety legislatorzy piszący ustawę o obronie Ojczyzny zapomnieli o jednym aspekcie. Bo nowi żołnierze będą się kształcić nie tylko w kwestii taktyki i obsługi sprzętu wojskowego. Część będzie chciała zostać kierowcami. To generalnie dla wojska żaden problem. Kształcą oni kierujących w ramach kategorii C i innych. Na kształceniu jednostki wojskowe musiały jednak poprzestać. Na przeszkodzie stanęła im bowiem luka w przepisach.
Na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami Siły Zbrojne nie miały możliwości wygenerowania profilu kierowcy zawodowego w procesie szkolenia i egzaminowania żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. To oznacza jedno. Osoba taka pomimo ukończenia szkolenia i spełniania wymogów formalnych, nie mogła przystąpić do egzaminu na prawo jazdy. Nie mogła zatem zdobyć koniecznych uprawnień i wykonywać zadań, które zostały jej przypisane przez dowódców.
Sytuację normować ma rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców. Na jego mocy wojskowi nie uzyskają możliwości generowania PKK. Otrzymają jednak wyjątkowo możliwość wystawienia zaświadczenie o ukończonym szkoleniu. W efekcie egzaminowanie takich osób będzie się odbywać poza systemem PKK. Oczywiście pod warunkiem, że wcześniej szkolenie będzie prowadzone w oparciu o książkę ewidencji osób szkolonych i kartę przeprowadzonych zajęć. To oznacza cofnięcie się w kwestii systemu szkolenia kierowców o dobre półtorej dekady. Niestety rozwiązanie było konieczne.
Rozporządzenie stanowi akt wykonawczy. Na jego mocy określony został także wzór zaświadczenia wydawanego po ukończonym kursie. Zapisy wejdą w życie z dniem 10 listopada 2023 r. Są jednak rozwiązaniem tymczasowym. Tymczasowym do czasu uruchomienia kompleksowego rozwiązania teleinformatycznego w centralnej ewidencji kierowców, na mocy którego dostęp do PKK uzyska także wojsko. I kwestia jest mocno paląca. Tylko w roku 2023 wojsko ma zamiar wyszkolić blisko 30 tys. żołnierzy dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. Bez rozporządzenia i zaświadczenia dla WORD-u część z nich mogłaby mieć spory problem...