W okresie Wszystkich Świętych ograniczony będzie ruch pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Zakaz będzie obowiązywał w całej Polsce 31 października (wtorek), w godzinach od 18 do 22, oraz 1 listopada (środa) od 8 do 22
- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na swojej oficjalnej stronie w komunikacie dotyczącym zbliżającego się 1 listopada. Ograniczenia startują już we wtorek 31 października w godzinach wieczornych. Głównie dotyczyć będą jednak 1 listopada i potrwają praktycznie cały dzień. Informacja o zakazie nie powinna jednak nikogo zdziwić. W Polsce takie ograniczenia wprowadza się co święta.
Takie ograniczenia reguluje rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 31 lipca 2007 r. To ono wymienia święta, w które zakaz jest wprowadzany, a także określa, że zaczyna obowiązywać od godziny 18 do godziny 22 przed samym świętem. W samo święto ograniczenie obowiązuje od 8 do 22. Oto lista, którą znajdziemy w rozporządzaniu:
Jak widać, nie jest to żadna nowość, a ograniczenia dla dużych pojazdów wprowadzane są dość często. Po co się je wprowadza? Oczywiście, żeby zwiększyć bezpieczeństwo i przepustowość na drogach, kiedy wielu Polaków rusza w trasę w rodzinne strony albo na urlopy, jak w przypadku letnich długi weekendów. Godziny ograniczenia dopasowano jednak tak, żeby też nie sparaliżować transportu. Oczywiście od zakazu są też rozsądne wyjątki.
Za ignorowanie przepisu przewidziano konkretną karę. Mandat dla kierowcy to od 200 do 500 złotych oraz dwa tysiące złotych dla przewoźnika. Mandat może otrzymać także osoba odpowiedzialna za zarządzanie transportem w przedsiębiorstwie. Kara wynosi 1000 zł.
Tak jak wspomnieliśmy, zakaz nie jest bezwzględny. Wyłączono z niego oczywiście m.in. pojazdy wykorzystywane w akcjach ratowniczych i humanitarnych oraz do usuwania klęsk żywiołowych. Zwolnieniem objęto także samochody które są niezbędne podczas usuwania awarii. Zakaz ruchu nie obowiązuje także m.in. w przypadku transportu lekarstw i środków medycznych, przewozu żywych zwierząt, artykułów szybko psujących się, środków spożywczych, przesyłek pocztowych (o ile zajmują znaczną część przestrzeni ładunkowej) czy towarów niezbędnych do utrzymania ciągłości cyklu produkcyjnego. Zwolnieniem objęto również pojazdy, które są niezbędne w pracach budowlanych (drogi, mosty oraz ich utrzymanie).