Izraelski czołg Merkava - atakuje, ale też może zestrzelić obce pociski

W świetle konfliktu izraelsko-palestyńskiego na scenę dyskusji powraca czołg Merkava. Izraelska konstrukcja, choć jest produkowana od końca lat 70. XX wieku, nadal jest wzorem w kwestii ochrony załogi. Ma m.in. system aktywnej ochrony.

Militarne ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Konflikt izraelsko-palestyński, czy generalnie izraelsko-arabski, trwa w najlepsze od lat 60. XX wieku. Raz mamy fazę wyciszenia walk, a raz natężenie działań wojennych. Izraelczycy już lata temu przygotowali się do działań prowadzonych lądowo. Opracowali czołg własnego projektu.

Zobacz wideo Dolnośląscy policjanci odzyskali luksusowe auto skradzione na terenie Niemiec

Prace nad czołgiem Merkava pamiętają czasy wojny Jom Kipur

Dyskusje na temat wyposażenia oddziałów pancernych armii Izraela zaczęły się w roku 1970. Wtedy rozpatrywane były jednak trzy koncepcje. Mówiło się o modernizacji posiadanych już czołgów, zakup technologii za granicą czy opracowanie własnego pojazdu. Rząd bezpośrednio po wojnie Jom Kipur zdecydował się na budowę własnego czołgu. Tak narodziła się koncepcja Merkavy.

Prace nad Merkavą wystartowały w roku 1974. Te zaczęły się od analizy pojazdów państw NATO i Układu Warszawskiego. Ta nie dała jednak dużo. Bo izraelski czołg miał być konstrukcją skupioną przede wszystkim na zapewnieniu maksymalnej ochrony załodze. Pierwsze egzemplarze weszły do użytkowania w roku 1979.

Do tej pory powstały cztery generacje czołgu Merkava. Aktualnie wojska izraelskie używają pojazdów typu Mk3 i Mk4. Trzecia generacja powstała w roku 1987. Czwarta pojawiła się w roku 2022. Skąd wzięła się nazwa czołgu? Ta po hebrajsku oznacza "rydwan". Ile aktualnie kosztuje izraelski czołg podstawowy? Cena jest szacowana na jakieś 6 mln dolarów. Chociaż np. w kontrakcie podpisanym między Izraelem a Singapurem w połowie roku 2014, wartość każdego z 50. pojazdów kupionych przez azjatyckiego partnera została określona już na 10 mln dolarów.

Co potrafi izraelski czołg Merkava?

Merkava potrafi naprawdę wiele. Najważniejsze cechy tej konstrukcji warto wymienić zatem w punktach.

  • Wieża i przedział bojowy czołgu Merkava jest umieszczony z tyłu pojazdu. W przedniej części konstruktorzy umieścili silnik – dzięki temu mechanicy mają łatwy dostęp do jednostki napędowej w strefie serwisowej. Można ją wymienić np. w 30 minut. A do tego komora silnika jest dodatkowym buforem, który chroni załogę przed ostrzałem.
  • No napędu Merkavy Mk4 służy silnik wysokoprężny General Dynamics 883 V-12. W tej generacji czołgu ma 1500 koni mechanicznych. Pojazdy serii Mk3 miały 1200 koni mechanicznych.
  • Czołg Merkava ma 9 metrów długości i 3,7 m szerokości. Waży 65 ton. Może się rozpędzić do 60 km/h, a do tego oferuje zasięg na jednym tankowaniu wynoszący 500 km. Niska prędkość? Dla Izraelczyków nie liczyła się szybkość, a możliwości.
  • Generacja Mk4 jest wyposażona w armatę czołgową kaliber 120 mm, karabin maszynowy kaliber 12,7 mm, dwa karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm i moździerz kaliber 60 mm. Poza tym posiada podwójny, skomputeryzowany system kierowania ogniem z laserowym dalmierzem, systemem noktowizji oraz pionową i poziomą stabilizacją działa.
  • Merkava ma nowoczesny system aktywnej ochrony. Ten składa się z anten oraz pocisków przechwytujących. Te niszczą amunicję pochodząca z broni wroga na kilkadziesiąt metrów przed pancerzem pojazdu.
Więcej o:
Copyright © Agora SA