Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Zarządcą 61-kilometrowego odcinka autostrady łączącej Małopolskę ze Śląskiem jest Grupy Kapitałowa Stalexport Autostrady. Prowadzi prace zarządcze oraz eksploatacyjne na płatnym fragmencie A4 Katowice - Kraków poprzez powołaną w tym celu spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).
W I półroczu 2023 r. średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków wyniósł nieco ponad 46 tys.pojazdów. Tym samym był on o 1,6 proc. wyższy niż ten odnotowany w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rozbijając go na samochody osobowe i ciężarowe wyniósł kolejno 1,9 proc i 0,6 proc.
Przychody z poboru opłat w I półroczu 2023 r. wyniosły z kolei ok. 230,8 mln zł. To wzrost o 24,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku. Trzeba przyznać, że to dość spory wzrost. Jednak te dane nie powinny nikogo dziwić.
W związku z wybuchem pełnoskalowej wojny w Ukrainie w lutym zeszłego roku autostradą A4 napłynęły do Polski setki tysięcy uchodźców zza wschodniej granicy. Aby ułatwić im podróżowanie, do 31 maja 2022 r. obowiązywało zwolnienie z opłat za przejazd pojazdami z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi. Do dziś obowiązuje ono pojazdy lub grupy pojazdów zgłoszone przez polskie organizacje pozarządowe oraz przez zagraniczne organizacje, a także osoby szerzące pomoc obywatelom ukraińskim.
W 2023 r. wprowadzono też zmiany sposobu prezentowania niektórych danych finansowych. Ich efektem jest dokonanie przekształcenia danych za I półrocze 2022 r. W konsekwencji – także danych za cały rok 2022 r. Wraz z przedstawieniem tych wyników prezes Stalexportu Autostrady Andrzej Kaczmarek przypomniał też, że zarządzany przez spółkę płatny odcinek autostrady w 2027 r. zostanie przekazany Skarbowi Państwa.
W 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa. Jednak zanim to nastąpi, przed spółkami Grupy Kapitałowej nadal sporo zadań do realizacji. Zobligowani jesteśmy do przekazania autostrady w takim stanie technicznym, który przez wiele kolejnych lat po zakończeniu koncesji nie będzie wymagał od Skarbu Państwa żadnych nakładów finansowych w remonty czy modernizacje.
- oznajmił następnie prezes Stalexportu Autostrady
Dodał też, że spółka konsekwentnie prowadzi działania na rzecz polepszenia systemu poboru opłat. Wciąż zwiększana jest przepustowość placów znajdujących się przed bramkami. Pełen raport dostępny jest tutaj [[KLIKNIJ]]. Źródło: Stalexport Autostrady