Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
ADAC to drugie największe na świecie zrzeszenie kierowców specjalizujące się w propagowaniu kultury motoryzacyjnej. Ponownie wzięło na tapetę testy opon zimowych w dwóch najpopularniejszych rozmiarach - 205/60 R16 oraz 225/45 R17. Pierwsze z nich montowane są z reguły w SUV-ach i crossoverach, a drugie w kompaktach i modelach klasy średniej-niższej.
W testach za rok 2023 zebrano produkty kilku najpopularniejszych producentów. Jak wyglądała metodologia oceniania? Przypomnijmy, że im wyższa cyfra przy ocenie, tym jest ona gorsza. Tym samym jedynka jest najwyższą (polska szkolna piątka), zaś piątka odpowiada najniższej ocenie (polska jedynka). Zaznaczono też, że w przypadku wystawienia bardzo słabych wyników w konkretnej kategorii, łączna ocena może się opierać wyłącznie na kluczowych próbach.
W testach wzięła udział także opona od Kormorana. Właścicielem marki jest francuski koncern Michelin, a produkcja wyrobów z logiem tego ptaka odbywa się zarówno na terenie olsztyńskiej fabryki, jak i w Serbii czy Turcji. Czy uniosła się ponad konkurencją? Sprawdzamy. Zaznaczmy, że to konkretne ogumienie jest wymiarów 225/45 R17. Kormoran Snow zostały sprawdzone w ośmiu kategoriach. Oto wyniki:
Jak widzimy, marka otrzymała nie najlepsze noty. O ile w dziedzinie trwałości (przebieg - 1,2 - najlepsza ze wszystkich, a ścieranie - 1,9 - czołówka) i właściwości jezdnych na zaśnieżonej, oraz oblodzonej nawierzchni wypadły naprawdę dobrze, to cieniem na łącznej ocenie kładą się pozostałe kategorie. Szczególnie wstydliwie wypadła kwestia hamowania na suchym oraz mokrym asfalcie, a także emitowanie hałasu podczas jazdy (kolejno 3,9, 5,4 i 3,9) Tym samym otrzymały najgorszą notę łączną ze wszystkich opon poddanych badaniom. Wyniosła ona 5,4, czyli ocenę niewystarczającą.
W kategorii opisywanego ogumienia Kormorana testowano jeszcze 15 opon innych producentów. Najlepszą okazała się Continental WinterContact TS 870 P z oceną 2,0 (dobry), nieznacznie wyprzedzając Michelin Alpin 6 i Goodyear UltraGrip Performance (obydwie z oceną 2,2). Rozmiar 205/60 R16 natomiast "padł łupem" zarówno Dunlop Winter Sport 5, jak i Michelin Alpin 6 (ocena 2,2). Pełen raport znajduje się pod tym linkiem [[KLIKNIJ]]. Źródło: ADAC