Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Na zdjęciu zamieszczonym na profilu o nazwie Highway Engineering Discoveries w serwisie Facebook widnieje zdjęcie Ronda ONZ w Warszawie. Skrzyżowanie alei Jana Pawła II z ulicami Prostą i Świętokrzyską zachwyciło z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że ma trzy lub cztery pasy ruchu. Po drugie dlatego, że przebiega przez nie torowisko tramwajowe. Po trzecie dlatego, że każda z dróg posiada sygnalizację świetlną.
Komentarze na temat warszawskiego Ronda ONZ? Te są różne. Niektórzy piszą, że wygląda niesamowicie, a niektórzy, że dramatycznie i skomplikowanie. Pojawił się też głos mówiący o tym, że tego ronda będą nam zazdrościć Amerykanie. Jest tak wielkie! Przeglądając komentarze, można wśród nich znaleźć głosy nie tylko Polaków mieszkających za granicą, ale także obywateli Stanów Zjednoczonych, Czech czy Francji.
Zdjęcie rzeczywiście wygląda dobrze. Nie oddaje jednak pełni inżynieryjnego kunsztu. Bo jezdnie rzeczywiście są cztery i rzeczywiście w przypadku alei Jana Pawła II możemy mówić o czterech pasach ruchu. Bardzo ważne jest jednak to, czego na zdjęciu nie widać. Pod rondem znajduje się bowiem przejście podziemne zintegrowane ze stacją metra drugiej linii. Poza tym rondo zmieniało się od lat. A sama fotografia pokazuje jego "lepszy profil". W miejscu, z którego została wykonana, stoi stara kamienica wycofana lata temu z użytkowania. Za nią natomiast widać bloki z wielkiej płyty pamiętające jeszcze czasy rządów Edwarda Gierka.
Gierek powiedziałem? Tak, tyle że historia samego ronda jest dużo starsza. W tym punkcie 4 grudnia 1963 do użytkowania zostało oddane czterokierunkowe skrzyżowanie. I 5 października 1965 roku zamieniło się w rondo. Nazwa ONZ na cześć Organizacji Narodów Zjednoczonych, została mu nadana dopiero w październiku roku 1986.
Znaczenie komunikacyjne skrzyżowania rosło od lat. Z uwagi na zwiększającą się ilość pojazdów w Warszawie, ale i położenie. Rondo ONZ znajduje się w "nowym" centrum miasta. Punkt był zatem systematycznie rozbudowywany. W roku 2014 doczekał się przebudowy ulicy Prostej – ta zmieniła się z jednojezdniowej nitki przecinającej tory tramwajowe w 7-pasmową arterię z dwoma kierunkami ruchu oddzielonymi pasem zieleni i torowiskiem tramwajowym. W roku 2015 Rondo ONZ otrzymało stację metra.