Dlaczego na niemieckich latarniach są czerwone paski? To jeden z najstarszych znaków drogowych

Czerwony pasek na niemieckiej latarni, oznacza ważną informację dla kierowcy parkującego auto. Widzisz go, a więc musisz sprawić, że i ty staniesz się widoczny dla innych użytkowników drogi. Sprawdź, co to wszystko oznacza w naszym materiale.

Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Kierowanie pojazdem generalnie wydaje się bardzo proste. Wystarczy opanować obsługę samochodu, umieć ruszyć nim z miejsca oraz w porę wyhamować. Taki ogląd jest jednak mocno zawężony. Bo kierowca musi również miarkować zagrożenia występujące na drodze. Powinien także znać przepisy, w tym wszystkie znaki drogowe. W tym punkcie dochodzimy do ważnego pytania. Wiesz, czemu na latarniach pojawiają się czerwone paski?

Zobacz wideo

Widzisz czerwony znak? Włącz światła podczas parkowania

Polski kierowca tego akurat nie musi wiedzieć. Przynajmniej nie do momentu, w którym pojawi się na niemieckich drogach. Bo czerwone paski są spotykane u naszego zachodniego sąsiada. I stanowią niezwykle ważną informację dla parkujących. Mówią o tym, że dana latarnia jest wyłączana na noc. Ciemność jest zasadniczym czynnikiem. Nie chodzi o tworzenie sprzyjających warunków dla złodziei aut. Ważniejsze jest to, że podczas postoju w nocy kierujący jest zobowiązany do włączenia świateł zewnętrznych pojazdu. Tak, żeby auto pomimo wyłączenia latarni, było nadal widoczne dla innych użytkowników drogi.

Kierujący zignoruje czerwony pasek i nie włączy świateł? Na dobry początek grozi mu mandat za brak świateł pozycyjnych w nocy. Poważniejsze konsekwencje pojawią się w sytuacji, w której dojdzie do kolizji. W skrajnym przypadku właściciel pojazdu zaparkowanego w nocy bez świateł może zostać uznany za współwinnego zdarzenia. Poniesienie część odpowiedzialności cywilnej.

Czerwony pasek na latarni to jeden z najstarszych znaków drogowych

Wymóg stawiany przez czerwony pasek na niemieckiej latarni jest mało intuicyjny. To pewne. Z drugiej strony to jedno z najstarszych oznaczeń, które można spotkać przy niemieckich drogach. Pierwsze wzmianki o nim pojawiają się w przepisach o ruchu drogowym z 1937 roku. Dziś znak ma coraz mniejsze znaczenie. Powód? Większość latarni w Niemczech nie jest wyłączana na noc. To raz. Dwa od lat 40. XX wieku mocno zmieniły się warunki parkowania pojazdów przy niemieckich drogach. Teraz trudniej o kolizję z autem zaparkowanym pod wyłączoną latarnią.

Czerwony znak na latarni posiada białą ramkę u góry i dołu. Na tym jednak nie koniec. Mogą być również zapisane na nim godziny działania latarni. Tak, aby kierujący wiedzieć kiedy konkretnie włączyć światła w pojeździe. Ustawodawcy niemieccy zadbali także o to, aby znak był widoczny dla parkujących kierowców. Dlatego jest umieszczany na wysokości od 1,5 do 1,8 metra. Dostrzeże go zatem prowadzący zarówno parkując przodem, jak i tyłem przy latarni.

Więcej o: