Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Kierowanie pojazdem generalnie wydaje się bardzo proste. Wystarczy opanować obsługę samochodu, umieć ruszyć nim z miejsca oraz w porę wyhamować. Taki ogląd jest jednak mocno zawężony. Bo kierowca musi również miarkować zagrożenia występujące na drodze. Powinien także znać przepisy, w tym wszystkie znaki drogowe. W tym punkcie dochodzimy do ważnego pytania. Wiesz, czemu na latarniach pojawiają się czerwone paski?
Polski kierowca tego akurat nie musi wiedzieć. Przynajmniej nie do momentu, w którym pojawi się na niemieckich drogach. Bo czerwone paski są spotykane u naszego zachodniego sąsiada. I stanowią niezwykle ważną informację dla parkujących. Mówią o tym, że dana latarnia jest wyłączana na noc. Ciemność jest zasadniczym czynnikiem. Nie chodzi o tworzenie sprzyjających warunków dla złodziei aut. Ważniejsze jest to, że podczas postoju w nocy kierujący jest zobowiązany do włączenia świateł zewnętrznych pojazdu. Tak, żeby auto pomimo wyłączenia latarni, było nadal widoczne dla innych użytkowników drogi.
Kierujący zignoruje czerwony pasek i nie włączy świateł? Na dobry początek grozi mu mandat za brak świateł pozycyjnych w nocy. Poważniejsze konsekwencje pojawią się w sytuacji, w której dojdzie do kolizji. W skrajnym przypadku właściciel pojazdu zaparkowanego w nocy bez świateł może zostać uznany za współwinnego zdarzenia. Poniesienie część odpowiedzialności cywilnej.
Wymóg stawiany przez czerwony pasek na niemieckiej latarni jest mało intuicyjny. To pewne. Z drugiej strony to jedno z najstarszych oznaczeń, które można spotkać przy niemieckich drogach. Pierwsze wzmianki o nim pojawiają się w przepisach o ruchu drogowym z 1937 roku. Dziś znak ma coraz mniejsze znaczenie. Powód? Większość latarni w Niemczech nie jest wyłączana na noc. To raz. Dwa od lat 40. XX wieku mocno zmieniły się warunki parkowania pojazdów przy niemieckich drogach. Teraz trudniej o kolizję z autem zaparkowanym pod wyłączoną latarnią.
Czerwony znak na latarni posiada białą ramkę u góry i dołu. Na tym jednak nie koniec. Mogą być również zapisane na nim godziny działania latarni. Tak, aby kierujący wiedzieć kiedy konkretnie włączyć światła w pojeździe. Ustawodawcy niemieccy zadbali także o to, aby znak był widoczny dla parkujących kierowców. Dlatego jest umieszczany na wysokości od 1,5 do 1,8 metra. Dostrzeże go zatem prowadzący zarówno parkując przodem, jak i tyłem przy latarni.