Czy wiecie, że są różne progi zwalniające? Każdy z nich pełni inną rolę

W Polsce mamy kilka rodzajów progów zwalniających. Wiedzieliście o tym? Co ważne, wielość opcji wcale nie wynika z fantazji drogowców czy pomysłowości projektanta drogi. Powodem różnicowania jest raczej rola, którą mają one pełnić.

Więcej drogowych ciekawostek znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Progi zwalniające, jak sama nazwa wskazuje, mają sprawić, że kierowca jadący danym odcinkiem drogi, będzie zmuszony do zredukowania prędkości jazdy. Ta nie powinna przekraczać jakiś 20 do 30 km/h. Z technicznego punktu widzenia są urządzeniami w formie przeszkody, które pojawiają się na jezdni, a do tego są poprzedzone znakiem ostrzegawczym A-11a oraz zabezpieczone oznakowaniem poziomym P-25.

Kiedy próg zwalniający nie musi być poprzedzony znakiem A-11a? W sytuacji, w której jest umieszczony na terenie strefy zamieszkania.
Zobacz wideo 13 tysięcy złotych mandatu i 28 punktów karnych dla motocyklisty

Rodzaje progów zwalniających

Próg zwalniający ma jedną formę? No właśnie nie. Wyróżniamy co najmniej pięć jego rodzajów, przy czym do ich rozróżnienia stosowane są aż dwie klasyfikacje. Według pierwszego podziału progi dzielimy na:

  • najazdowe – progi w postaci wyspy. Pojazdu musi na niego wjechać, a później zjechać. Czasami wyspa obejmuje całą szerokość jezdni, a czasami tylko przebiega przez większą część pojedynczego pasa ruchu.
  • podrzutowe – mają krótki najazd i występują punktowo. Samochód, przejeżdżający przez takie urządzenie z dużą prędkością, podskoczy. Stąd ich nazwa. Mogą być stosowane w miejscach, w których istnieje konieczność ograniczenia prędkości jazdy pojazdów do wartości od 5 do 8 km/h.

Według drugiej klasyfikacji progi zwalniające dzielimy na:

  • listwowe – przebiegają przez całą szerokość jezdni i przyjmują formę wąskiego elementu listwowego jednolitego lub składanego z segmentów.
  • płytowe – to forma progu najazdowego, który przyjmuje formę niejako wyspy na jezdni, przebiegającej przez całą jej szerokość. Ta może powstać poprzez odpowiednie ukształtowanie nawierzchni lub ułożenie i zamocowanie na niej odpowiedniej konstrukcji.
  • wyspowe – to nadal forma progu najazdowego i nadal przyjmuje formę wyspy. Tyle że tak nie przebiega przez całą szerokość jezdni. Taki próg jest oddzielny dla każdego z pasów ruchu.

Gdzie nie można stawiać progów zwalniających?

Lista wyjątków jest naprawdę długa. Zakaz występuje m.in.:

  • na drogach krajowych oraz wojewódzkich, na ulicach głównych, ulicach głównych ruchu przyspieszonego oraz na miejskich drogach ekspresowych.
  • bliżej niż 40 metrów od skrzyżowania i 30 metrów od przejść dla pieszych (poza przejściami progowymi).
  • na mostach i w tunelach, a także nad konstrukcjami inżynierskimi np. przejścia podziemne, instalacje wodociągowe oraz w odległości mniejszej niż 2 m od nich.
  • 60 metrów od miejsca wymagającego zmniejszenie prędkości np. skrzyżowanie z promieniem skrętu 70° czy 40 metrów od końcowego punktu łuku drogi o promieniu 25 m oraz kącie zwrotu większym od 70°.
Więcej o:
Copyright © Agora SA