Faktycznie na pierwszy rzut oka trudno odróżnić autostradę od drogi ekspresowej. Dlaczego więc jedne są płatne a drugie darmowe dla aut o dopuszczalnej masie do 3,5 tony? Dlaczego na jednych można rozpędzić się do 120 km/h, a na drugich aż do 140 km/h? Odpowiedź znajduje się między innymi w rozporządzeniu, które dokładnie opisuje różnice między tymi rodzajami dróg szybkiego ruchu.
Przede wszystkim, istnieją różnice w parametrach technicznych autostrad i dróg ekspresowych. Szczegóły dotyczące projektowania każdej z kategorii dróg znajdują się w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczące warunków technicznych dróg publicznych oraz ich rozmieszczenia. Z dokumentu wynika, że autostrady cechują się najwyższymi parametrami technicznymi.
Autostrady zawsze muszą mieć minimum dwie jezdnie, a wjazd na nie jest możliwy tylko poprzez specjalnie wyznaczone węzły, rozmieszczone w odstępach nie mniejszych niż 15 km. W przypadku dużych miast lub zespołów miast, odstępy między węzłami mogą wynosić nie mniej niż 5 km, lub w wyjątkowych przypadkach, nie mniej niż 3 km. Z kolei dla dróg ekspresowych odstępy między węzłami na drogach ekspresowych nie powinny być mniejsze niż 5 km poza terenem zabudowanym i nie mniejsze niż 3 km w terenie zabudowanym.
Liczba pasów ruchu na drogach jest wynikiem prognozowanego natężenia ruchu w okresie 30-40 lat po wybudowaniu drogi. Na autostradzie pas ruchu ma szerokość 3,75 m, co oznacza o 25 cm więcej niż na drodze ekspresowej. Na trójjezdniowych odcinkach autostrad, pasy ruchu również posiadają szerokość 3,75 m, z rezerwą pod ewentualne dodatkowe pasy. Różnice istnieją także w szerokości pasów awaryjnych i poboczy gruntowych, gdzie autostrady posiadają większe przestrzenie w porównaniu do dróg ekspresowych.
Skrzyżowania autostrad z innymi autostradami, drogami ekspresowymi lub klasą GP (główna ruchu przyspieszonego) są możliwe tylko na specjalnych węzłach drogowych. W niektórych przypadkach dopuszcza się również węzły na skrzyżowaniach z drogami klasy G. Podobne zasady dotyczą dróg ekspresowych, z wyjątkowymi przypadkami skrzyżowań na jednym poziomie z drogami klasy GP. Również elementy zapewniające bezpieczeństwo na drodze, takie jak bariery, ogrodzenia, czy przejścia dla zwierząt, są stosowane na obu rodzajach dróg.
Ważną różnicą jest również ograniczenie prędkości. Kierowcy pojazdów o masie do 3,5 tony na autostradach mogą osiągnąć prędkość maksymalną 140 km/h, na dwujezdniowych drogach ekspresowych 120 km/h, a na jednojezdniowych 100 km/h. Dla pojazdów powyżej 3,5 tony, prędkość maksymalna wynosi 80 km/h na obu typach dróg, z wyjątkiem niektórych autokarów wyposażonych w specjalne techniczne rozwiązania, które mogą osiągnąć prędkość do 100 km/h.
Jak widać, z pozoru bardzo podobne do siebie autostrady i „ekspresówki" mają istotne różnice zarówno w aspektach technicznych, jak i przepisach regulujących ich użytkowanie. Pytanie tylko, czy dla kierowców te różnice są na tyle istotne w kontekście wyboru między drogą płatną i bezpłatną?