Redakcja niemieckiego magazynu Sport Auto jest znana z ustalania czasów przejazdu samochodów sportowych na słynnej północnej pętli (niem. Nordschleife) toru Nurburgring. Zrobili to znowu, używając nowego modelu Porsche 911 Dakar i trzeba przyznać, że tym razem Niemcom nie zabrakło poczucia humoru.
Więcej wiadomości na temat sportowych samochodów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Kierowcy testowemu i dziennikarzowi Christianowi Gebhardtowi udało się za kierownicą tego auta uzyskać czas 7:39,4 s, ale pewnie nie będzie się liczyć do oficjalnych rekordów, bo osiągnął go, "prostując" każdy możliwy zakręt. Zawieszenie Porsche 911 Dakar daje taką możliwość, i kierowca skwapliwie z niej skorzystał. W rezultacie powstało efektowne wideo, które przy okazji pokazuje, jak dobrze radzi sobie ten model poza utwardzonymi drogami.
Kierowca porsche nie dość, że ścinał wiraże w każdym możliwym miejscu, to jeszcze dodatkowo ułatwiał sobie sprawę, wjeżdżając w szybkie zakręty od strony pobocza po zewnętrznej stronie. Dzięki temu kierowca na przykład kompletnie ominął słynny i trudny zakręt Karussell przejeżdżając ten fragment trasą dawnego wyścigu górskiego. Chociaż czy to rzeczywiście było ułatwienie, jest sprawą do dyskusji, bo większość kierowców traci panowanie nad autami zaraz po zjechaniu z nitki asfaltu na Nordschleife, a Gebhardt ani przez moment nie jechał powoli.
Czas pokonania liczącego 20,8 km okrążenia w tak nietypowy sposób jest naprawdę dobry, ale daleko mu do rekordów osiągniętych przez bardziej torowe wersje Porsche 911. Najszybszy czas przejazdu dla wersji tego modelu dopuszczonych do jazdy po publicznych drogach należy do Porsche 911 GT2 RS (991) poprawionego przez Manthey Racing. Genialny kierowca Lars Kern pokonał północną pętlę w 6:38,8 s. Niewiele wolniejsza była aktualna odmiana Porsche 911 GT3 RS, o której pisaliśmy niedawno. Jej czas na Nordschleife to 6:44,9 s, a osiągnął go Joerg Bergmeister.
Warto przypomnieć jeszcze jedno osiągnięcie firmy z Zuffenhausen. Absolutny rekord toru od 2018 r. również należy do Porsche. Wyścigowy model Porsche 919 Hybrid Evo (prototyp z Le Mans klasy LMP1-h po dodatkowych modyfikacjach) z Timo Bernhardem za kierownicą ustawił poprzeczkę na poziomie 5:19,6 s. Pewnie nieprędko zostanie podniesiona jeszcze wyżej.
Porsche 911 Dakar jest najdziwniejszą odmianą modelu 911, jaka kiedykolwiek powstała. Uterenowiony samochód sportowy został stworzony, aby przypomnieć sukces tej marki: zwycięstwo w Rajdzie Dakar w 1984 roku Porsche 953, które w istocie było zmodyfikowanym egzemplarzem 911. Dzisiaj aż trudno w to uwierzyć. Porsche 953 miało napęd na cztery koła, który rok później trafił do modelu 959.
Nowy model Porsche 911 Dakar ma trzylitrowy silnik bokser, który dzięki turbosprężarkom uzyskuje moc 480 KM. To mu pozwala na przyspieszenie od zera do setki w 3,4 s i rozwinięcie prędkości 240 km/h. Pod tym względem to najwolniejsza odmiana Porsche 911, ale przy okazji jedyna, która radzi sobie w terenie. Pewnie dlatego kosztuje w Polsce prawie 1,2 mln zł.
W porównaniu z wymienionymi osiągnięciami czas Porsche 911 Dakar uzyskany na skróty brzmi mniej imponująco, ale tak naprawdę jest dobry. W 2006 r. tyle samo czasu zajęło przejechanie Nordschleife słynnemu Walterowi Rohrlowi (dwukrotnemu rajdowemu mistrzowi świata) za kierownicą hiperauta Porsche Carrera GT, więc Dakar nie ma się czego wstydzić. Poza tym wszyscy wiedzą, że w tej konkretnej sytuacji czas przejazdu nie ma znaczenia, bo został uzyskany w nieregulaminowy sposób.
Tym razem chodziło o frajdę i widowiskowość. Dzięki temu powstał wyjątkowy film, który możecie obejrzeć powyżej. Wideo zaczyna się bardzo spektakularnie: od wjazdu na trasę z drogi serwisowej (dawnej trasy wyścigu górskiego) z pełną prędkością. Oczywiście w tym czasie tor został zamknięty dla innych uczestników, dlatego jeśli kiedykolwiek traficie na Nurburgring, nie próbujcie powtarzać tego wyczynu, chyba że zrobicie to za kierownicą wirtualnego Porsche na konsoli do gier. A jeśli chcecie zobaczyć, co kierowca zrobił po pokonaniu pętli słynnego toru, musicie obejrzeć wideo do samego końca.